Végzetúr - lapelemzés
A Hatalom Kártyái legújabb kiegészítője a Végzetúr című böngészős játék világába kalauzol minket. Történetileg az Ősök városa után járunk, a galetkik legyőzték az Ellenséget, s feljöttek a felszínre. Őket hívják végzeturaknak.
A lapok pontozásáról: 1-10ig terjedő osztályzatokkal látom el a kártyákat; gyakorlatilag inkább 4-10 közti értékeket használom. 10-et csak a kiegészítő néhány legerősebb lapja kapja meg. Ezek versenylapok, melyek hagyományoson is megállják a helyüket, bátran használjuk őket, vélhetőleg rengeteg koncepcióba beférnek. 9 ponttal a kiemelkedően jó kártyákat jutalmazom, ezek szintén versenyerősek, sok pakliba jól működnek, de már nem annyira univerzálisak, esetleg hagyományoson már nem teljesítenek annyira jól (persze versenypaklikról van szó). 8 pontos lapokat még bátran használjuk speciálisabb, de versenyeken még elég erős paklikban, vagy speciálisabb formátumokon. 6-7 pontos lapokat én már nemigen használnám egy versenyen, hagyományoson biztos nem; egyéb formátumokon még elő fordulhat. Baráti játékban még mindig jól teljesíthetnek. 5 pontos lapokat már baráti játékban sem erőltetnék túlzottan, hát még versenyen. Esetleg valami ultra szélsőséges pakliba még illeszkedhet. 4 ponttal általában a kiegészítő leggyengébb lapjait jelölöm, ezek általában gyakori, egyszerű tölteléklapok, max. kártyakupacokból való játék esetén kerülnek elő, összeállított paklikban nem fognak előfordulni. 1-3 pontot azok a lapok kapnának, melyek jóval gyengébbek a már megjelent gagyi lapoknál. Ilyesmi szerencsére csak nagyon ritkán történik...
Beszűkült látókör (7): Felépítése meglehetősen hasonlít két korábbi ultrához. Az ítélet napjához és az Erősödő kántáláshoz. E kettő közül Az ítélet nap egyértelműen erősebb, hiszen erőforrás előnyt és győzelmi kondíciót is biztosít. A látókört erősségében a kántáláshoz hasonlítanám, hiszen az ellenfél korlátozásáról és gyógyulgatásról szól mindkettő. Igaz a látókör sokkal jobban szűkíti az ellenfél mozgásterét, ráadásul jól rá lehet játszani blokkolós lapokkal. Viszont a gyógyulása igencsak csekélyecske. Blokkolós pakliba, vagy viszonylag sok Rhattal játszó összeállításba érdemes lehet kísérletezni vele.
Repro (8): Régi neve - Érinthetetlen - igen jól tükrözte a lap képességét. Gyakorlatilag tényleg érinthetetlen figura ez a Repro, kb. lehetetlen levakarni az asztalról (leszámítva néhány extrém képességet; olyan harci képességet, mely visszaveteti, gyűjtőbe küldi, gyengülés jelzőt rak rá - de ez nem túl mindennapos). Négyért 4/4-es lény amúgy se számít annyira rossznak, de ez a leszedhetetlenség meg különösen sokat dob rajta. A probléma inkább akkor kezdődik, amikor az első négy körben csak nézegetjük, esetleg jobb híján eláramoltatjuk. Kifejezetten lassabb játékra berendezkedett deckekbe tudom elképzelni (ahol megvan az eszköztárunk, hogy az ellenfelet is belassítsunk, pl. Lassan járjba).
Megaszaurusz maximus (5): Megmondom őszintén, ez a lap teljesen fölöslegesen lett ultra ritka. Akik versenyre járnak, s képesek megnyerni, azok már rég túljutottak azon a szinten, ahol egy lény fokmérője a mérete volt. Biztos lesznek olyanok, akik szívesen játszanának vele, de ők sokszor az életbe nem fogják tudni beszerezni.
Vulkáni energia (7): Kecsegtető, de az idézési költsége meg elrettentő. Igen vaskos erőforrás mennyiséget kell beleraknunk, hogy lejöhessen, így igen nagy kockázatot vállalunk. Ha megcounterelik, akkor egész jól járunk, de ha erőforrásra volt szükségünk, akkor annak vannak kevésbé körülményes módszerei is. Amennyiben megérkezett az asztalra, gyakorlatilag biztosra vehetjük, hogy a játék végéig elkísér minket, leszedni nem fogják (de megdermeszthetik, Ryuku őrtornnyal kikapcsolhatják, stb.). A gyűjtőből kijátszás kifejezetten hasznos, sajnos egy idő után kifogy a gyűjtő. Ezt nyilván tehát csak hosszabb meccsek során tudjuk majd kihasználni, így egy erre berendezkedett pakliban lesz csak haszna.
(Szerintem Baross Feri itt téved. A tesztversenyen az első asztalokon erre a lapra épített paklik vívtak egymással. Minimum 8 pontos lap, de lehet 9. Dani Zoltán)
Archaix (8): Az új követő altípus, a hordaparancsonok igen érdekes koncepciókat hozhat be a játékba, furcsa szempontok alapján kell újraértékelnünk a lapkészletet, hisz drasztikusan megváltoztathatják a játékkörnyezetet, de úgy hogy csak a részünkről történik változás. Archaixxal például igencsak hosszútávra kell terveznünk, hogy ki tudjuk használni az általa nyújtott előnyöket. De mindezt úgy kell csinálnunk, hogy közben a játék legelején meglehetősen védetlenek vagyunk. Ha sikerül ezt a helyzetet megfelelően kezelni, akkor igen ütőképes pakli lesz a jutalmunk. Ajánlatos sok gyógyuló/időhúzó lappal játszani (Visszavágás, Kisebb jégdémon, stb.).
Edralian (9): Kellemes, kontrollos hordaparancsnok. Ha nem sietünk a játék elején, akkor csinos kis előnyt termelhetünk, három kör alatt két lap előny a jutalmunk, ami több mint jó. De ehhez az kell, hogy nem játszunk ki lapot a kezünkből. Ez még a megfelelő paklikban is sokszor nehézkesen jön össze, hiszen muszáj reagálni az ellenfél által kialakított helyzetre, s nem biztos, hogy erre lesz kapacitásunk azonnaliakból. Ha mi kezdünk, akkor a két lap dobatás a játék elején igen valószínű, még talán a harmadik is becsusszan. Ha nem mi kezdünk, akkor már nagyobb lépéskényszerben leszünk, előfordulhat, hogy csak egyet tudunk majd dobatni összességében. Ha a játék elhúzódik hosszabb időre, akkor előfordulhat, hogy lesz majd egy szusszanásnyi időnk, amikor dobathatunk majd. Nagyon nagy előnye, hogy a semmibe dobat, így nem lehet kicselezni holmi víziókkal.
Építés (7): Az elévülőben lévő épület pakli egy löketet kap ezzel a kiegészítővel. No, nem feltétlen az Építés szakértelem miatt, hisz olcsón építeni már eddig is lehetett (igaz, ennyire jól talán még sosem); inkább az új épületek miatt. Igazán örömteli, hogy van egy áramlása, hiszen a második ebből, vagy a további építő lények felhúzása már kvázi felesleges.
Kiégett őskő (6): Nem is tudom, mit gondoljak erről. Jól hangzik, hogy minden körben húzhatunk vele teljesen ingyen, de szerintem a gyakorlatban nem fog túl hatékonyan működni. Ha a játék elején kirakjuk, akkor csinosan termelhet, de a későbbiek során már nem biztos, hogy örülni fogunk neki, hisz addigra már rég lassúnak fog számítani. Egyedül a kincse miatt tartom elfogadhatónak.
Kivégzés (8): Eddig rettegésben tartotta a Visszavágás az összes gyors, lényes paklit. Ennek most már vége, hisz ha Kivégzéssel fejezzük be a partit, akkor az ellenfélnek már nincs módja cselekedni. Egyedül még annyira nem jó, hisz csak potom 3.5 sebzést ad, ha pont nyernénk vele. Szerencsére Peturral és Meszy-vel egész egyszerűen össze lehet hozni egy magas Kivégzést, s az ellenfélnek már 10 ÉP-ben remeghet a lába, és imádkozhat egy nagyon szerencsétlen dobásért...
Krigis, a lélekkufár (7): Kicsit zavarban vagyok, amikor ennek a lapnak az erejét kell bemérnem. Alapvetően nem tűnik annyira jó üzletnek, hogy a játék elején elfecsérlek 1 VP-t egy lapért. Viszont, ha sikerül kijátszani ezt a hátrányt egy olyan lappal, amit nem lehet drágítani, vagy helyettesíteni lehet a teljes idézési költségét, akkor már meg is szűnt ez a hátrány. Csak kérdés mennyire egyszerű ezt megtennünk, illetve mennyi olyan lap van, amit elsőként szeretnénk is kijátszani így. Bízom benne, hogy lesznek életképes koncepciók, amiben szerepet kap Krigis is.
Magirox (8): Újabb Molluszk? Azért annyira nem jó a lap, de kétségtelen, hogy hasonlít rá egy kicsit. Megfelelő alapot szolgáltathat egy lényes-hordás paklinak, jó kezdés szerintem a két csontváz, ráadásul a későbbiek során is előránthatunk újabbakat, igaz ez kissé nehezebb feladat lesz. De ha lényekkel játszunk, akkor nem lesz túl nehéz ezt megoldani. Azt se felejtsük, hogy akár az ellenféltől is elpakolhatunk lényeket, különösen hasznos, ha feltámadós szörnyeket semmizünk. Akár valami kontrolosabb összeállítással is próbálkozhatunk, mondjuk így bajos lehet a kevés lap, könnyen lecounterelhetnek minket; de addig is csapkodnak a csontvázak. Terrgath sajnos elég csúnyán elbánhat vele.
Mulgan, a segítő (9): Igazi, megkérdőjelezhetetlen spoiler. Mindössze 3 ÉP-ért bukásra ítélt meccseket nyerhetünk meg. Gondolom, sokszor találkoztatok már kifejezetten rossz húzással. Akár mert csak egyféle lapot húztatok, akár mert az ellenfél lapjai ellen pont tehetetlenek voltunk (mondjuk lényes pakli ellen húztuk a sok countert). Ezeket a meccseket legtöbbször el is bukja az ember, hiszen szinte semmit nem tud beleszólni a játékba. Ilyenkor nyilván szívesen lecserélnénk a lapjainkat másra, akár még egy lap veszteség is belefér. Bár ezt tudja a Második esély is, van egy rendkívül fontos különbség: ezt nem kell felhúzni, nem foglalja fölöslegesen a kezünket; ráadásul még counterelni se lehet, csak Terrgathal. Ha elégedettek vagyunk a kezünkkel, akkor se raktuk ki hiába Mulgant, megleshetjük, hogy mit hoz a jövő, milyen lap van legfelül. Ez a képesség van, hogy egy teljes lapot érhet, hiszen igen hasznos elhajítani egy Erős erejét a negyedik körben, hogy valami valódi, értelmes lapot húzhassunk. Esetleg kombinálhatjuk Szerencsés Hopnerrel vagy Martian memoárjával is. Végül, de nem utolsósorban az ellenfél esetleges Isteni kegyét is jócskán legyengíti.
Petur (8): Egy régi laptípus, a szakértelmek ismét előkerülhetnek a múltból. Igaz, csak a laptípus, a régi szakértelmek természetesen nem fognak továbbra sem jeleskedni, az újabbak közül is szerintem csak a Kivégzés (és esetleg a Vezetőkészség) érdemel különösebb figyelmet. A keresése igazi táppá emeli, rövid idő alatt 3-4-re is feltornászhatjuk a szakértelmeink szintjét, ami mondjuk egy Kivégzésnél elég halálosnak számít, de még a Vezetőkészségnél is kecsegtető.
Terrgath (9): Ő az a bizonyos Molluszk ellenes lap, amit mindenki várt. Ha a feledésbe nem is száműzi, de érezhetően gyengíti majd. Azt hiszem ezen erénye miatt igen közkedvelt lesz. Teljesen persze nem oldja meg, hiszen az se feltétlen jó, hogy 18 ÉP-ből kezdünk, s rögtön egy fatty rontja körülöttünk a levegőt; akár még pórul is járhatunk. A semmizés lehetősége miatt lesz viszont kifejezetten versenyerős. Gondoljunk bele, gyakorlatilag fixen, kvázi mindenféle hátrány nélkül megoldhatunk egy Manaevő férget vagy egy Nyomorult gyűjtögetést, vagy valami egyéb szivatós víziót. Igaz ezt a képességet csak egyszer tudjuk használni, s csak akkor, ha a Molluszk urat nem hánytorgatjuk. Nehéz helyzetbe akkor fogunk kerülni, ha víziókkal (vagy egyéb semmizni valókkal) is játszó Molluszkot fogunk ki ellenfélnek. Nem lesz egyszerű kigondolni, hogy megéri-e a szemtelenül alakulgató ócskaságokat elcsípni vagy várjuk ki a víziókat. Az ötlapos paklikba szerintem majdhogynem kötelező lesz. Komoly versenytársa lesz a Mulgannak, bár az szerintem egy picivel jobb, hiszen a Terrgeth "csak" egy ellenlap.
Ultraspecializáció (7): Bár jól hangzik, valahogy nem az igazi ez az olcsóbbítgatás. Egy laptípusra elég nehézkes specializálódni, így vélhetőleg az egy színre való optimalizálás marad. De erre már kitalálták az isteni bűbájokat, melyek nagyságrendekkel hatékonyabbak, mint ez a lap. Esetleg ha egy egyszínű paklit rakunk össze, amiben sok a drága lap; de ott meg csúnyán bebukhatunk, ha semmiféle olcsóbbítást nem húzunk.
Éjfatty palzma (6): Amolyan 5/5-ös érzetű lény. Ha ezt így is szeretnénk használni, akkor komoly vérveszteségekkel is járhat a dolog, hiszen ha le akarunk ütni vele egy lényt, akkor először meg kell cserélni, hogy 5/1-es legyen, majd sebzés kiosztás után visszacserélni, hogy életben maradhasson. Vagyis egy ilyen harc már 4 ÉP-be került. Kicsit olcsóbb buli, ha csak simán üt az ellenfélbe, viszont akkor igen kellemetlen, ha belelőnek, s kénytelenek leszünk visszaváltani, hogy megússza. Eredmény: 4 ÉP-ért semmi se történt.
Fertőzött manonc (5): Véleményem szerint túlságosan körülményes ahhoz, hogy jó lehessen. Ha kötelező lenne vele támadni, akkor már érezném benne az erőt, de így... Még leütni sem lehet akármivel, ráadásul kettőt vissza is sebez a lényünkbe, ami kis kiegészítéssel még halálos is lehet a kedvencünk számára. Az, hogy még egy leszedést is bele kell lőnünk, még kevésbé tűnik hatékonynak, ekkor már egy Múlt tükrével messze jobban járnánk. Amolyan Élőholt kémek (ultra)light.
Horg'naug vérforraló (7): Nem szeretem azokat a kártyákat, ahol az ellenfél kénye-kedvétől függ, hogy mi is fog történni. Jó, hogy az ilyen jellegű lapoknál már egyre rosszabb opciók közt dönthet, viszont még így is meccs múlhat rajta. Példának okáért hiába dobja el hat lapját is az ellenfél, s leszünk hat izommal gazdagabbak, ha mind ő, mind a lényei kicsusszannak a karmaink közül. Kevésbé kiélezett helyzetekben mondjuk már jobban működhet (főleg ha még lap is van nála), hisz ekkor tényleg két rossz közül választ az ellenfél, nem pedig a "megúszom" vagy "elúszok" közül.
Irtóztató fatty (8): Egyszerű és hatékony fatty termelés. Igen kellemes vele kezdeni az első kört. Molluszkba remek és áldozós-hordás pakliba is erős.
Izmos fatty (6): Ez a fatty sem lett túlbonyolítva. Lényegében számíthatunk rá, mint 3-ért 3/4-es lény, ami, ha meghal húzunk egyet. Ez annyira nem kifejezetten rossz, de azt azért hozzá kell tenni, hogy ennyiért már lényegesen jobb lények röppennek ki (pl. egy Iszapmester). Kicsit már rózsásabb a helyzet, ha pár lény is van az őrposztunkban (pl. fattyas pakliban 5-6 is).
Káoszgyilkos (8): Egy lény, beépített Ektoplazma traszportálással. Ez szerintem elég jól hangzik, bár három VP már egy ici-picit drágácska egy általános leszedésért, hiába kapunk még egy lényt is. Igazából szerintem úgyis csak egy pakliba, a Zarknod börtönébe fogják majd használni, s ott meg bőven belefér az a 3 VP is, sokkal fontosabb a kettő az egyben jellege a lapnak.
Katalizátor (8): Igen jó épület, kicsit szokatlan módon lilában; ami nem éppen a legnagyobb épületes szín, de szerintem e miatt már bőven megéri vele játszani. Durván tudja adni az erőforrást, ha egy kicsit is dolgozik, akkor már igen jelentős előnyt lehet vele összehozni. Sajnos csak körönként egyszer sül ki a képessége, de akár az ellenfél körében is (az Idő tornya miatt ez elég fontos). Ráadásul a gonosz Erős erejéktől és Szúnyogirtásoktól is megvéd.
Kisebb káoszsújtás (9): Erősen Kedvenc trükköm jellegű kártya, csak itt nem reakciót, hanem egy célpontot igénylő varázslatot ránthatunk elő. Ez ugye elég sok helyzetben jöhet jól, főleg ha bizonyos lapból csak 1-2-t használunk, s azt meg nem húzzuk fel túl nagy eséllyel; de ebben segíthet nekünk a káoszsújtás. Ráadásul általánost is előkaphatunk, ami igen cudar dolgokat eredményezhet - gondoljunk egy váratlanul lecsapó Láncvillámra vagy Béklyók lerázására.
Kreatív affinitás (8): Szinte semmit se csinál, de azt nagyon jól. A funkcióját két részre érdemes elkülöníteni. Egyrészt kiszedhetjük az ellenfél kezéből az aktuálisan legzavaróbb lapot, sokszor egy megfelelő lapon áll vagy bukik a győzelmünk (mondjuk, ha nyerni szeretnénk, akkor már bőven jó egy Visszavágást dobatni). Ha nem szeretnénk semmi komolyabb megmozdulást, akkor az is jó, ha a saját kezünkből szedjük ki a szemetet, s cseréljük le egy értelmesebb kártyára.
Macskapárduc (8): Agresszív hordába való lap. Mit nekem Zu'lit sárkánya meg a többi őrültség? Szépen megritkítjuk vele az őrposztot, és már ütünk is. Az hogy következő körben visszajöhet a lény senkit sem érdekel, addigra nyerni kell.
Pusztító mameluk (8): Várhatóan egy igen népszerű lap lesz a kiegészítő pakliba. A Pihenő elévülése után eléggé hiányzott már valami lap, ami értelmes megoldást kínál a szabálylap és követő kérdésre. Igaz, hogy kissé borsos a költsége, de a hatását legalább már nem lehet visszacsinálni.
Sikolydémon (8): Igényeinkhez és lehetőségeinkhez jól illeszkedő szörny. Bár ki lehet játszani olcsón is, akkor még nem sok értelme van, hisz ritka, amikor pont egy 0/2-es lényre lenne szükségünk. Érdekesebb akkor lesz, ha rá tudunk fordítani 4-5 manát is, ekkor már egész látványos teremtményt gyúrhatunk maguknak, akár 9/1-est is (vagy 10/0-t, bár ennek +ÉP adása nélkül nem sok értelme van). Jellemzően inkább a sebzésre fogjuk koncentrálni a szétosztható pontokat, de extrémebb esetben sok ÉP-re is kalibrálhatjuk. Thargodan pakliban extra hatékony lesz, akár az első körben odacsavarhat egy 5-7-et (nagyon extrém esetben akár 10-et is).
Telkarid agyszívó (9): A tesztelés egyik, igen sokat vitatott lapja. Sokáig agyaltunk rajta, hogy vajon nem túl erős-e, de a gyakorlat azt mutatta, hogy pont megfelelő. Megfelelő, hogy a sok gusztustalan divat-táp lapot kisöpörje az ellenfél kezéből (mi ugye nyilván nem fogunk ilyenekkel játszani, kivéve 0 költségűekkel, melyeket azonnal ki tudunk rakni). Könnyes szemmel intünk majd búcsút az ellenfél eldobott Erős erejének és Szúnyogirtásának, a játék későbbi folyamán a Visszavágás eldobatásának fogunk örülni. Megfelelő alternatíva lehet a sok spoilerre.
Thargodan szolga (5): Egy biztos: sokkal jobb, mint egy sima chara-din fattya. Ez persze még semmit sem jelez, de ettől függetlenül ez az igazság . Sokat szerintem ne töprengjünk rajta sokat, nem érdemes.
Xenomorf exterminátor (7): Először jól hangzik, aztán némi fontolgatás után szép lassan összeáll a kép: nem egy túl nagy papíros. Dobatásra már találtak ki jobb lapokat (Chloe, Edralian), harcban is vannak jóval képzettebb legények. A két közepes tulajdonság egybe gyúrva végül egy közepes lényt eredményez. A dobatása egyébként lehetne jó is, ha nem csak egy laptípusból dobathatna, de így nem az igazi, hisz jellemzően egy értelmes lapot és egy nem túl fontos lapot tudunk majd eldobatni.
Brutális ork (8): Az agresszív paklik egész normális frissítést kaptak ebben a kiegészítőben. A Brutális ork igazán remekül fog teljesíteni az ilyen koncepciókban. Igaz, csak eggyel üt többet, mint egy Elkorcsosult sziránusz, és rengeteg hátránya van hozzá képest, mégis igen ütőképes jószág; 1 VP-ért ez a legtöbbet sebző lény. Hogy meghal? Kit érdekel? Meg lehet oldani, hogy ebből ne legyen probléma. Remekül muzsikál áldozós lapokkal, de pl. Sötét manifesztációval is. Ha egy Ork lángvető a kezébe akad, akkor már azt se bánom, hogy meghal köv. körre, hisz 10 sebzés egyáltalán nem csekélység.
Csalafinta manó (7): Ez az egész manó koncepció valahogy kissé gyenge az én véleményem szerint, s ennek következménye, hogy a lapokat félig-meddig önmagukban kell vizsgálni. Igaz a koncepció erőtlenségének egyik oka, hogy a zénbe csúszott át pár manó, de még ha összegyűlik a csapat, akkor sem lesznek szupersztárok. Bárhogy is nézem, ez a 3/1-es repülő lény sehogy sem lesz túl nagy dolog, hiába jön akár 1 VP-ért. A counterelés már tetszetősebb lehetőség, bár nem szívesen fizetnék ki 3 VP-t egy max. 4-es lap megakadályozásáért. Még az 1 VP 1 lap hangzik valahogy, de még ebben sem érzem a nagy erőt.
Démoni bölcsesség (7): Kettőért kettőt húzni abszolút nem nagy durranás. Nem rossz, de nem is kiemelkedő lapképesség. Izgalmasabb, ha visszakeverjük vagy eldobjuk, ekkor ugyanis egy bónusz lap lesz a jutalmunk, s ezt még a börtön sem tudja megfogni. Mellesleg nem csak akkor jár a lap, ha az ellenfél csavarja ki a kezünkből, tehát lehet kombózni mindenféle Arany gugyolákkal és hasonlókkal.
Emésztő köd (8): Mostanság egész sok lénnyel játszanak az emberek, tehát a tömeges irtásnak, melynek mellesleg még más haszna is van egész jó a használhatósága. Amolyan azonnali Láncvillámként is tekinthetünk rá. Hiába sebez csak hatot, de azonnal kijátszva sok kellemetlenséget spórolhatunk meg magunknak. Használjuk szeretettel.
Ork harcos (6): Ork pakliba jobb híján bele fogjuk gyömöszködni, de azért nagy baj nem lesz, ha szépen elfelejtjük. Tekintsünk rá úgy, mint a hadisámán által termelt lényre.
Ork hadismán (8): Az orkok kulcsfigurája. Nagyon fel tudja pörgetni az eseményeket, az ingujjából rázza ki az újabb és újabb délceg ork legényeket. A rohamozó orkokhoz amúgy is igen jól passzol a Hívó kürt, Manakorong és a Fekete kos rituáléja, s ezekből bármikor kacagva gyárthatunk egy újabb harcost. A sötét manifesztáció miatt pedig külön hasznos, hogy akár egy harcosból is csinálhatunk harcost, így szerezve egy kis extra előnyt.
Ork felderítő (6): Jogos a kérdés; mi is az az Ork amulett? Egy zénben megjelenő hasznos kis ork tárgy, ennyit tudok róla elmondani. Sajnos nem most jelent meg, pedig eléggé fontos tényező lenne a pakliba, nélküle talán nem is lehet normálisan összerakni.
Pirofordítás (5): Ki akar már manapság 2 VP-ért counterelni? Senki? Akkor ennyit erről a lapról.
Qwarg kaptárúr (8): Jópofa kis lény, afféle laphúzós Chloe. Ha meg tudjuk védeni, akkor a lapelőnyt szépen megadja, s még lényként sem annyira rossz - hármakat ütöget. Ha esetleg felhúzunk belőle kettőt - vagy ne adj isten - más quwargokkal is játszanánk, akkor már egész veszélyes is lehet.
Szárnyaskirálynő (7): Pontosan egy körrel lassabb, mint egy Árnyak megtestesítője, ami pedig nem egy erős lap. Igaz, ez röpköd meg minden, de a lényeges része igencsak lassú. S ha már létezik lényvisszahozásra egyértelműen jobb lap, akkor nem sok értelme van ezzel játszani. A védekező képessége néha hasznos lehet, de mivel semmi védelme sincs, ezért túl messzire nem jutunk vele. S amikor már arra van szükségünk, hogy túléljünk, és lényt hozzunk vissza, akkor már igen kiszolgáltatott helyzetben lehetünk.
Tűzfuvallat (7): Azonnaliként leszedni két lapot, több mint jól hangzik. Bár sajnálatos módon az ellenfél dönti el, hogy melyik kettő esik le, de ez nem okozhat nagy gondot, ha eleve csak két lapja van. De ha több lapja van, az se feltétlen baj, hiszen lehet, hogy rossz döntést fog hozni, mivel nem tudhatja, hogy igazából melyik lapja zavar a legkevésbé, hiszen nem ismeri a kezünket.
Vörös halál (5): A frissen bontott sztárja, de máshol kizárt.
Ardun Mork (6): Akár jó is lehetne, ha hirtelen szárnyai nőnének. De bárhogy is nézegetjük, sehogy sem fog repülni. Manapság ez már egyenesen hátránynak számít. A képességei tetszetősek, jól hangzanak, de igazából eléggé csekély mértékben befolyásolják a játékot. A lövöldözése már kellemesnek tűnik, igaz, nem szívesen dobálgatok lapokat azért, hogy sebezgessek (persze hasznosabb, ha lényt szedünk le vele). Ha legalább manába nem kerülne...
Buborék (5): Bár elvileg többször is lehet használni, nekem valami azt súgja, hogy kizárólag a feláldozásával fog működésbe lépni, ezért tekintsünk is rá ekképpen. Ingyen felgyógyítani és ellátni élettel egy lényt szerintem nem annyira rossz dolog, de azért elég zavaró, hogy az ellenfél abszolút felkészülhet erre. S úgy, hogy nem érheti semmi meglepetés, már valahogy nem túl valószínű, hogy valaha is értelmesen bírnánk használni.
Bűvös spórák (7): Megmondom őszintén, A fókusz meglelésén kívül más pakliba eléggé nehezen tudnám bepréselni, de hátha ti ügyesebbek lesztek. Bár a pörgős, kiterülős paklik szívesen tudnák ezt a kezükben utolsó lapként, hiszen kecsegtető a képessége. Viszont amíg nem fogy el a kezünk, addig túlságosan nagy baj, hogy csak fogdossuk, nézegetjük, s bizony sokkal többet segítene egy olyan lap, ami a játék elejétől fogva szerepet kaphat.
elmerombolás (7): Legszívesebben akkor látnám ezt a lapot, amikor az ellenfél kezd, és éppen a második köre fog következni. S ha counterekkel nem játszik, vagy Lassan járjozik vagy valami hasonló, akkor igen csúnyán keresztbe lehet tenni neki. Az ereje akkor fog leginkább kijönni, ha mi nem csak tétlenül passzolgatunk, hisz akkor semmire se mentünk a megszerzett tempó előnnyel.
Epikus emlékmű (8): Ki mondta hogy vége a Molluszknak? Nincs vége, csak az épületes irányba kezd el hajlani. Igazán kellemes az első körben előrántani három VP-t, ráadásul, ha kicsit türelemmel leszünk, akkor a laphátrányt is behozzuk. Ehhez persze kell valami építő lény is (s erre keresve se találhatunk alkalmasabbat a Molluszknál). De ne szűkítsük be a felhasználási lehetőségét, sok kis lényt használó paklikba, vagy egy sima épület pakliba is jól működik.
Kurtz (8): Mindig tettre kész legény ez a Kurtz. Bármikor rendelkezésünkre áll. Igaz, az ötért 4/4-es lény nem a világ teteje, de úgy, hogy kvázi nem kerül lapba, már elég csábítóan hangzik. Mindenféle lassabb pakliba bátran használhatjuk, s az ölés részleget sem kell túlzásba vinni, hiszen bármikor előjöhet a pakliból. Ha meg esetleg felhúzzuk, az se baj, hiszen már el is spájzolhatjuk a pakliba, későbbi pillanatokra, ráadásul egy VP-t is nyerünk az üzleten. Notórius csalók és időhúzók kedvence lesz.
Lélekparázs (6): Kecsegtető, meg minden, de mégsem az igazi. Hiába kiemelkedően jó lényleszedés az ellenfél körében, ezt nem igazán kompenzálja az, hogy a saját körünkben kb. egy hajítófát sem ér.
Prevenció (9): Egy spoiler gyanús counter. Hirtelenjében erősnek tűnik, s valóban jó is, de annyira nem, mint az ember először gondolná. A gyakorlat azt mutatja, hogy sokszor szívesebben szorongatnánk akár még drága countert is mint ezt, amit nem tudunk kijátszani. A hátránya akkor lesz majd igazán érezhető, amikor az ellenfél kezd, s már a második körében Thu'zad utazgat, mi pedig szorongatunk 1-2 Prevenciót, s nem értjük, hogy miért nem tudnuk counterelni. Igaz, a kijátszási nehézségeket hivatott enyhíteni az áramlás, elég korrekt, nem mondom, de sajnos, ha nem mi kezdtünk, akkor még mindig lassúcska lehet. Tudom, kicsit sötét színekben tűntetem fel a lapot, de félreértés ne essék, igen is jó kártya; csak gondoltam a 0-ért ősmágiás varázslat counter része eléggé magáért beszél.
Szilánktündér (9): Tápos lény lopás. Ehhez sajna dobni kell egy-két (remélhetőleg csak egy) lapot a kézből, hogy megkaparinthassuk az ellenfél legféltettebb huszárját. Ez általában nem lesz nehézség, s ami azt illeti bőven meg is éri. A tündért megcounterelni nehezen lehet, így eléggé biztosan végezheti a dolgát, két lapért két lényt kapni, úgy hogy közben az ellenfélé eltűnik, nem egy rossz biznisz. Ami extra öröm a dologban, hogy az aktív lényeket aktívan kapjuk, s ugye jó eséllyel lesz aktív az a lény. Csak ajánlani tudom.
Szubtéri érzékelés (8): Az egyik kedvencem a kiegészítőben. Pedig olyan kis semmilyennek tűnik elsőre, az ember azt gondolná, hogy nem is éri meg. De ez nem igaz, miután az embernek volt szerencséje pár körig fenn tartania az asztalon. Egyszerűen döbbenetes, mennyire uralni lehet vele a játékot. Szinte biztosra vehetjük, hogy az ellenfél csak a kezében lévő lapokra támaszkodhat, majdnem mindig tudunk neki olyan lapot adni a felső háromból, amivel az adott szituációban nem sok előnyre tehet szert. Az sem mellékes, hogy közben fogyogat a paklija (bár ez legtöbbször nem lényeges) és még egy kis gyűjtőt is termelünk, amivel egyéb lapjainkkal kombózhatunk. Zarknod börtönében különösen erős.
Tehetetlen monstrum (7): Akár egyedül megverhet egy hordát vagy bármiféle lényes paklit. Igen ám, semmiféle védelmet nem tud felmutatni, így ha szeretnénk a páston tudni, akkor erre kell majd a countereinket használni, hogy fenn is maradjon. Előfordulhat, hogy egy idő után minket fog zavarni, s kénytelenek leszünk leszedni, De mire ez a pillanat elérkezik, addigra már igen nagy előnnyel kéne rendelkeznünk.
Vak végzet (8): Az ellenfél előcsapott valami igazán durvát? Mennyivel jobb ellopni egy tápos lapját, mint leszedni (vagy kikapni miatta). Erre való a Vak végzet. Meglehetősen olcsó laplopás, pusztán egy haszontalan dolgot kell átadnunk a csöpp manaköltség mellett. Ez lehet egy Manakorong egy Hívó kürt (na ezt tényleg elég nehezen fogja hasznosítani), egy fatty meg minden egyéb apróság. Mi garantáltan jó üzletet fogunk kötni.
Vortexsárkány (7): Sárkányból sohasem elég. Még ha az csak egy Vortexsárkány is, ami nem a fajának csúcspéldánya, azért hasznos lehet. Leszedni nem túl könnyű feladat, bár kérdés, hogy ki és miért akarná annyira eltávolítani, hiszen nem egy túl veszélyes jószág. Sárkány pakliba megfontolandó a használata, a +1/+1 végül is jól jöhet, bár nem akkora haszon. Behemótok nagymesterével már jobb társaságnak tűnik, akkor már elég nagy, hogy le akarják szedni (ami nem fog túl könnyen menni a rezisztencia miatt).
Zafír végzetúr (5): Még ha szimplán repülne, se nagyon izgatná fel a kedélyeket, hiszen hordalényből már léteznek jobbak, egyért hármat ütni már nem nagy varázslat, s ahhoz képest a kettőért négy sebzés elég halovány. S ugye csak kis eséllyel fog röpködni. Szerencsére passzívan előránt magából egy képességszerűséget, ami úgy-ahogy kompenzálni fogja, hogy nem repül. Csak kérdés, milyen pakliban...
A pusztítás citadellája (7): Egyértelműen épületes pakliba való kártya. Vélhetőleg a nagy építkezés nem fog elmaradni, így számíthatunk arra, hogy rövid úton rá kerül 3-5 jelző. S innentől kezdve miénk a döntés, hogy húzásra használjuk, vagy megpróbáljunk mihamarabb pontot tenni a meccs végére. Jelentősen nem növeli az épületpakli erejét, de mindenképpen érdemes leporolni, s újból előszedni.
Aranydukát (8): A tárgypaklik szerelmesei egy igazi gyöngyszemnek örülhetnek; az Aranydukátnak. Képessége kincset ér, hisz megszabadít minket a legveszélyesebb ellenlapoktól, ráadásul mi ezt meg is kapjuk (azért jelentősen fordul a kocka, ha az ellenfél Felfelé a lejtőnje átkerül a mi oldalunkra). Ha már beteljesítette a feladatát, akkor sem fog teljesen hasztalanul csücsülni, termelgeti a csontokat.
Az idő tornya (8): Vitathatatlanul népszerűek a kör megállító lapok. Létezett már varázslat, lény, tárgy formájában. Időszerű volt, hogy egy épület is bírjon ezzel a képességgel. Épületes pakliba kitűnő.
Danielle Wildrose (7): Laphúzás, manaadás, mi kell még? Egy nagyobb lény. De tényleg, ez a 2/2-es figura már tényleg nem nyom sokat a latban. Végzetúr pakliba azért beraknám.
Energiakatarzis (6): Igen speciális "leszedés", hiszen olyan túl nagy hasznot nem biztos, hogy hajt, ráadásul ráfázhatunk, ha olyan dolgokat vetetünk vissza, melyeknek kijátszáskori képessége is van. A nagyon kiterült ellenfelek a kapott manából simán visszarakják a lapjaikat (s ha sok lap volt az asztalon, akkor azok jellemzően olcsók voltak). Tárgyak és épületek ellen jobbnak tűnik a szitu, hisz az épületek egy része passzívan jön, a tárgyak meg csontba kerülnek. Ha lapul egy Neurokondenzátor az ellenfélnél, akkor még meg is köszöni az Energiakatarzist...Kicsivel érdekesebb a helyzet, ha nekünk is visszakerül egy-két lapunk, s még ennek örülünk is. Sajnos mi egy árva VP-t nem fogunk kapni, így valószínűleg ezen meg is bukik a dolog.
Fairlight bűbája (7): Végre a sárga szín is megkapta a maga isteni bűbáját. Sajnos nem sikerült túl jól, a képessége abszolút nem csinál semmi világrengetőt. A csonttermelős része elég halovány, nem hinném, hogy emiatt beraknám tárgypakliba, az ellenfél pedig ritkán fog őrizgetni 1 SZK-t csak úgy. Manatermelés sem egy óriási dolog, kaptam már jóval több manát sokkal egyszerűbben is. Egyedüli vonzerőt a manapusztítás jelenti, igen gonosz dolog az ellenfél első, féltve őrzött és kuporgatott manáját elszippantani. Néhány körrel később ez sem lesz túl kiemelt erősségű, de biztos, hogy keresztbe lehet rakni az ellenfélnek.
Kémgömb (7): Igen szimpatikus a lap, pedig szinte semmilyen pakliba nem tudom elképzelni. Goblinok és thargodanok mellé jól jöhet, ez az a két pakli, ahol az szk termelés és a lény özön is jelen van.
Kinetikus detonáció (7): Olcsó, egyszerű, hatékony.
Kritanoid mágus (8): Ha ezt kirakjuk, akkor szívből reméljük, hogy az ellenfél is varázsolgasson, hadd hízzon csak ez a kis csemete. De ha nem varázsol? Az se baj, majd mi megtesszük ezt akadály nélkül. Rövid idő alatt igen termetessé válik. A játék elején remek nyitás, sajnos később lehet, hogy szinte semmit se fog érni, hisz már nem pörögnek úgy a paklik.
Kultikus motiváció (7): Nagy befektetés, nagy kockázat, kis nyereség. Nem hangzik túl jól. Arra számítani, hogy tényleg egy 5 VP-s lapot játszunk majd ki, szerintem kissé könnyelműség, hisz nincs túl sok értelmes 5 manás lap. S eleve Lassan járjba tudom elképzelni a Kultikus motivációt, így inkább 4 VP-s lap lesz valószínű. Lassan járj mellett egy kicsit jobb, mint egy Isteni kegy, amivel még nem igazán próbálkoztak járj mellett (nem véletlen). S ha lerúnáznak, akkor nagyságrendekkel rosszabb. Azért azt ne feledjük, hogy a kegy egy spoiler.
Manakonstrukció (8): Ezt biztosan használnám egy épület pakliban. Egyet, vagy kettőt... ugyanis nem került rá semmiféle alternatív használati mód (áramlás), s a vízióknak megvan az a baja, hogy nem lehet mit kezdeni a második (harmadik) felhúzottal, s jellemzően az épületeknek sem tudunk lapot hajigálni. Ez sajnos jelentősen befolyásolja a használhatóságát, pedig igen jól használható, különösen a feláldozható épületekkel működik jól.
Manaregeneráció (8): Kevés a mana? Ezen könnyen lehet segíteni. Egy mozdulattal felduplázhatjuk a varázspont készletünket. Ez a második körben már 3 VP-t jelent, ami elég kellemes, különösen, hogy csak egy lapba volt a befektetés. S ha már rég nincs szükségünk manára? Akkor lecserélhetjük egy másik lapra. Jelenleg az egyik legjobb manatermelés.
Örökmozgó (9): A kiegészítő egyik tápja. Pedig elsőre olyan kis vérszegénynek tűnik: gyöngécske manaadás, drága húzás, lényirtásnak még talán oké. Ezt a véleményt akkor fogjuk elfelejteni, amikor ráébredünk, hogy ez bizony a következő körben is működni fog. S az azutániban is... Rövid idő alatt jócskán megtermeli az előnyt. Az ellenfél csak akkor jár jól, ha még csírájában folytja el, s azonnal leszedi/lecountereli, de ugye akkor se bukhatunk túl nagyot. Örömteli hír, hogy lassan érdemes lesz olyan kontrollokat összerakni, amiből kihagyjuk a Szúnyogirtást, hisz sok-sok jóféle 2 VP-s lap van már.
Pyron (9): Egész olcsó, s a fő feladatát, a leszedést is hatékonyan végzi. Nagyon gyors paklik ellen önmagában nem lesz elég, de némi támogatással kiegészítve szépen elintézhetünk egy tárgy vagy épület paklit. A háló nagyon jól összejátszik a leszedéssel, hiszen amikor az ellenfél kirak valamit, akkor már csak egy lehetősége marad, mi pedig lap kijátszása nélkül meg is oldhatjuk a frissiben lehozott lapot. Ha pedig az ellenfél óvatos taktikára vált, akkor gond nélkül belelőhetjük a manánkat az ellenfélbe is (persze csak a köre végén).
Szinguláris gyengeség (6): Tényleg nem tűnik jónak. Talán ha az ellenfél nem kereshetne... na jó, inkább gondoljunk arra, hogy az ellenfél Sokszínűséggel játszik. Az ellen igen jó. Tehát egy speciális pakli ellen egy leszedés.
Borzalombogár (6): Nem tűnik rossznak, még valami horda szerűségbe el is lehetne képzelni. Sajnos, ha azonnal meghal, semmit se csinál, és ha csak úgy ütöget, akkor se mondható túl keménynek. Inkább használnék egy Macskapárducot.
Energiadagasztás (6): Lassú manatermelés. Ha nem lenne maximalizálva, akkor néha érdekes dolgokat produkálhatna; mondjuk azzal együtt se lenne túl nagy táp. Lassan járj és Bűvös erdő ellen kellemes megoldást jelenthet.
Geomi, a gömböc (6): Ha az ellenfél lényekkel játszik, sebző forrásokat használ és a gyűjtőjére is épít, akkor nagyon jó. Ha ezek közül csak kettő áll fenn, akkor még elmegy. De sajnos inkább csak az egyik dolog lesz igaz. Így a gömböc sem lesz túl hasznos jószág.
Haláltündér (7): Van pár jópofa hordalény a kiegészítőben, ami megmozgathatja az ember fantáziáját. Ezek egy része 2 VP-ért jön, így már a túl gyors kezdéseket el is felejthetjük. A Haláltündér szerintem elég jónak számít, szép nagyokat tud ütni, ha kellően agresszívan tudunk nyitni. Az ereje egyre csökken, ahogy egyre kevésbé állunk jól. Azokat a meccseket vele sem fogjuk megnyerni, melyekben rosszul áll a horda.
Jégszilánk (6): Nem feltétlen fog az ellenfél lényekkel és nem-lény lapokkal is játszani. A lényeket vagy leszedi, vagy nem, a többit meg kikapcsolja egy rövid ideig. Lényt célozni kötelező, így azt sem lehet, hogy a zavaró tárgyat dermesztjük csak meg. Csak jobb híján érdemes használni.
Keleti sárkány (8): A sárkány állomány rohamosan növekszik. Ez így van rendjén, majd mindenki kedvenc fantasy lénye a sárkány. Így aztán semmi meglepő nincs abban, hogy rendszeresen jönnek ki új sárkányok, s az utóbbi időben megjelentek használhatóra sikeredtek. Ez az állítás természetesen a Keleti sárkányra is igaz, nagyon jó leszedésnek mondható, s "mellesleg" még ölésként is jól hasznosítható. Ráadásul még semmizésnek is kitűnő! Meglehetősen undorító, nemcsak leszed egy lapot, de még két értékes kártyát is kiszed a gyűjtőből. Az egyetlen, aprócska baja, hogy nem annyira működik jól más fekete tápokkal (Sírrabló, Lélekszivacs), de üsse kő, ennyi még belefér az életünkbe.
Kristály végzetúr (6): Két közepesen gyenge opcióból "választhatunk" egyet. Ha ténylegesen mi döntenénk el, hogy mikor hogyan hozzuk, akkor azt mondanám, üsse kő, elmegy. De így már kissé bosszantó lehet, hogy amikor ütő-védő lényre lenne szükségünk, akkor hozhatunk egy passzív figurát, ami olcsóbbítgat - de jó.
Léleksajtolás (8): Egy igen komoly érv a fekete szín mellett. Rendben, lehet két lapot is dobni neki, de szerintem mindenki érzi, hogy ez igazából csak fekete papírosok hajigálásával érheti meg. Igaz, a legveszélyesebb laptípusból, a varázslatokból semmit se fog meg, cserébe minden mást elcsíphet. Sajnos csak akkor működik elég hatékonyan, ha legalább a paklink harmada fekete.
Medúzaféreg (8): Újabb jó szó a fekete mellett - úgy tűnik egyre kevesebbet kell gondolkozni, hogy vajon használja-e az ember. Permanens leszedést láttunk már párat, de ennyire olcsót még sosem. Potom két mana, s utána 1 VP-ért szedegeti a lapokat. Jó, egy Szkarabeuszok átka is ennyibe kerül, de azt nem lehet az ellenfél körében használni. Sajnos az olcsóságnak ára is van: ha nem használjuk, akkor szépen meghal a méregtől. De az sem akkora vész, hisz ez azt jelenti, hogy az ellenfél semmit se rakott ki.
Meszy (8): Kivégzéssel játszó pakliba majdhogynem kötelező lap. Vele és Peturral jó eséllyel már az első pár körben el lehet érni egy 2-4-es kivégzés szakértelmet, ami már elég kellemesen hangzik, főleg ha néhány szörnyetegünk közben csépeli is az ellenfelet.
Morgan pecsétje (5): Egy Ektoplazma transzportálás annyival jobb nála, hogy szerintem nyugodtan el is feledkezhetünk róla. Esetleg Morgan tanítványa pakliba.
Motyogó polikambrióta (6): Ha be tudunk vele ütni, akkor egész halálos csapás lehet a lények számára. De ha van lénye az ellenfélnek, akkor eleve feltételezhetjük, hogy az az őrposztban fog tanyázni. Magyarán már plusz egy lényre lesz szükségünk, hogy valamire is mehessünk vele. S egy ilyen incidensben lehet, hogy a másik lény felkenődik az ellenfélén, s akkor már elég nagy áldozatba került a gyengülésjelző osztogatása.
Purgálás (9): Szépen épül a feketével is játszó kontroll pakli. A Léleksajtolással együtt szerintem elég csábítóak, hogy játszunk velük. S mindkettőből érdemes akár maximális számúval játszani, úgyis el lehet dobálni őket egymásnak. Purgálás esetében már megkérdőjelezhető, hogy indokolható-e több darab is belőle, hisz mégiscsak vízió. Legalább itt nem kell túlzásba vinni a feketét egy counter miatt.
Toxikus lárva (6): Első olvasás után gondolom sokaknak megjött a kedve egy jó kis pakliégetős deckhez, ha már ilyen "erős lap" jött ki hozzá. El kell oszlatnom ezt a téves gondolatot, egyáltalán nem erős a lap, hisz "csupán" kilencet lő egy játékosba. Persze ha ezt mindenféle feltétel nélkül tudná, akkor igen tápos lenne, de így már igencsak megkérdőjelezhető. Lehet persze olyan szerencsénk, hogy az ellenfél minden második lapja nekronozik, de erre azért ne építsünk. Marad tehát a pakli dobatása. S akkor már ott tartunk, hogy egy csomó lapunk dobat, s a mi sztár kártyánk - a Toxikus lárva - csupán annyit tud, hogy sebez kilencet. Ennek tükrében már szerintem senkinek se tűnik túl keménynek.
Vortexzombi (7): Élőholtas pakliba igen tápos lesz. Na de milyen élőholtas pakli? Ez jó kérdés, s bizony jócskán lejjebb pontoznám, ha nem tudnám, hogy rövid időn belül megjelenik pár igen jó vámpír, s akkor már lehet értelmes élőholtas paklitcsinálni.
Angyali közbelépés (7): Mi lehet jobb egy counternél? Egy counter, aminek alternatív képessége is akad. Sajnos ez azzal jár, hogy mindkét része a lapnak kissé gyengécske (attól még, hogy nincs egyértelműen jobb lény feltámasztás, még nem jelenti azt, hogy igazán jó lenne). Ha hagyományoson nem is érdemes vele hadakozni, van bőven formátum, ahol eredményesen használhatjuk.
Crimson (7): Ha lesz életképes végzetúr pakli, akkor annak egyértelműen fehér lesz az alapja. Akár még egy egyszínű paklit is el lehet rájuk képzelni, igaz kissé kevés végzetűr van; igaz semmi sem kötelez minket, hogy csak velük játszunk, megteszi más kalandozó is (a Hívó kürt persze így már gyengül). Kihagyhatatlan lesz Crimson minden végzeturas és egyéb kalandozós pakliból. Ha a sebzés nem is akkora óriási dolog (Cyronnal speciel elég jó), a visszavétel miatt mindenképpen játszani kell vele. Ráadásul csak a kézben lévő kalandozók száma szab neki határt, így nagyon jól pörgetheti a paklit. Attól tartok ennek nem is a nagy kalandozgatás, hanem 5-6 Isteni kegy kijátszása lesz a vége.
Cyron (7): A végzeturas pakli egyik kulcsfigurája, ha kicsit engedik működni, akkor csinos lapelőnyre tehetünk szert. Sajnos ezt az ellenfelek is tudni fogják, így rövid úton megszabadulnak majd tőle.
Csuhi (7): Kalandozó (végzetúr) pakliba egy jó erőforrás, szinte kizárt, hogy ne tudjunk vele húzni. Máshova abszolút használhatatlan.
Felszabadítás (8): A lényeket manapság már szinte csak a képességeikért használjuk (jó, ha minél több, minél nagyobb szám szerepel rajta, de nem ez a lényeg), s van közülük jó pár, melynek elsősorban a kijátszáskori a lényeges (pl. Tudatfaló). Ezek az ideális alapanyagok egy Felszabadításhoz, hisz mennyivel hasznosabb négy angyal (ne feledjük, nem foglalnak helyet az őrposztban), mint egy szánalmas 2-3-at ütő lény. Ez talán még nem feltétlen elég az üdvösséghez, azonban reakcióként is kijátszhatjuk, így már összességében elég táposnak tűnik. Egy fehér hordában különösen erős, hiszen ott még további sebzéseket is adunk a lényeinknek, egész könnyen.
Gyémánt végzetúr (6): Ez már csak jobb híján fog belekerülni a kalandozó pakliba. Bár a mérete kecsegtetőnek tűnik, s a 'vagy repül, vagy cantrip' is jól hangzik, de sajnos sokszor nem a mi kezünkben van a döntés. Ez különösen a játék elején probléma, hiszen a négyes sebzésű lényekkel ütni szeretnénk egy horda jellegű pakliba, nem pedig a tartalékban szotyizgatni. Ha minden esetben mi döntenénk a sorsáról, akkor jónak tartanám.
Harherron (7): Jónak is tűnik meg nem is. A gyenge szó azért ne hagyja el ajkainkat, inkább arra gondoljunk, hogy nem elég jó. Hiába parancsol megálljt a lényeknek, van, hogy kicsit későn érkezik, s akár még manát is tud fektetni az ellenfél az ütésbe. Ha ki tudjuk rakni, hogy nem forgunk életveszélyben, akkor már meg tudjuk állni a helyünket vele. Még a kontrolloknak is meggyűlhet vele a baja, hiszen leszedni nem túl könnyű, s a harcban is igen ügyes legény. Leginkább Lassan járjba ajánlom.
Homoksárkány (9): Ha egy igazi kontroll lényre vágytunk, de már a könyökünkön jön ki a Zu'lit sárkánya, akkor talán itt az ideje rápróbálni a Homoksárkányra. Elolvasása után az emberben óhatatlanul is az képzet alakul ki, hogy ez egy 5/5-ös három izmos repülő lény, amit nem lehet Az erős erejével megakadályozni. Nos, ez a valóságban nem így van, bizonyos paklik (Lassan járj, börtön) ellen nem fogja túllépni a "rettenetesen rossz" kategóriát, de mivel a deckek és a játékosok többsége igencsak szereti a nagyon olcsó lapokat, így számíthatunk arra, hogy igen combos példányként fog megjelenni. A második körben - különösen ha mi kezdünk - elég kegyetlen tud lenni, van, hogy az ellenfél nem is tud kicsusszanni ebből a helyzetből; de akár számunkra is hozhatja a vereséget, ha az ellenfél szerencsétlen húzása miatt egy darab izmot nem kap, mi pedig egy 2/2-es semmire pazaroltuk az erőforrásainkat. Összességében egy rizikós lap, sokszor nagyon jó lesz, előfordulhat, hogy meccset bukunk miatta, hisz lehetetlenül gyenge lényként is szerepelhet.
Katakombák (7): Az új erőre kapott kalandozó pakli számára egy ölő és védőlap. Nekem a legnagyobb bajom vele, hogy valakinek fel is kell majd építenie, s a kalandozóknak csak egy része hasznos a tartalékban (építkezésre jól befogható pl. egy Rubin végzetúr). Az sem egyértelmű, hogy honnan lesz ennyire sok kalandozónk, bár ebben a kérdésben (az építkezésben is) segítségünkre lehet A tiszta lelkek városa és A kezdet fiai is.
Spektrális manipuláció (8): Csábítóan nagy tápot ad, igaz cserébe nekünk is teljesíteni kell valamit. Egyértelmű, hogy sok lénnyel manipuláló pakliba fogjuk tudni csak hasznosítani, s kiterülés után különösen örülni fogunk egy lapkészlet felfrissítésnek. Ha lecounterelik, akkor is lesz némi vigaszunk, pedig ki tudja, lehet semmi szükségünk nem lesz arra a manára.
Thu'zad tanulmányútja (7): Kevés lapnál nem vágyunk semmi másra, mint egy jó adag felhúzandó lapra. Thu'zad tanulmányútjánál pedig különösképpen, a lapjainkat úgyis el fogjuk hajítani. Ha az már megvan, hogy szeretünk egy lapért ötöt húzni, akkor azt is ki kell eszelni, hogy miért is lesz ennyire kevés lap a kezünkben. Nyilván kijátszottuk őket. Ekkor valami pörgős pakliról lehet szó, melyben valamilyen oknál fogva kevés olyan lap van, amivel húzni is lehetne. Itt sajnos az a probléma, hogy miután kipörögtünk, várnunk kell egy kört, hogy szingulárisként húzhassunk. S ha ez már egy terv része volt, akkor a frissiben húzott lapot is dobhatjuk; tehát a várható haszon nem túl óriási. Szimpatikusabb A fókusz meglelése mellett, ahol gyakorlatilag a meccs megnyerését jelenti, ha sikeresen létrejön.
Tűzköpő torony (7): Nem rossz, de ez sem a kimondott versenylap. Épületesbe be lehet rakni, szépen sebezgeti is az ellenfelet, de nem ezen fog múlni az épület deck sorsa, és ami azt illeti túl sok meccs sem. Az Alanori katapultállomásnak kisöccsének tűnik.
Zokneenho (7): Bár semmit nem rak hozzá a kalandozó pakli kiépüléséhez, mégis az egyik legjobb az újak közül, hiszen önmagában is igen hasznos. Kis lényeket kijátszáskor leszedi, vagy kis rásegítéssel (pl. bele üt) egy nagyobbat is. Fehér hordába is remek.
Csekély motiváció (7): Már többször is említettem, hogy a két VP-s counterek már nem képzik a csúcskategória részét. Jelen esetben egy különleges előnnyel bír a vizsgált lapunk, ugyanis bármit megakadályoz. Ha csak ennyi lenne, akkor már látnék benne fantáziát, de még egy hátrány is rákanyarodott. Előfordulhat, hogy az 5 ÉP gyógyítás semmit sem fog számítani, viszont amikor nem bírunk nyerni miatta - ez már határozottan aggasztó.
Gömbpuffancs (6): Először nekem nagyon tetszett, gondoltam milyen jó kis gonoszságokat lehet vele művelni. Visszarakni az ellenfél paklija tetejére két Gyenge erejét vagy valami hasonló ködös terveim voltak vele. De valahogy a gyakorlatban már nem így működött, a játék elején nagyon karcsú volt, de később se mindig tudtam végrehajtani a tervem. Ráadásul, ha még sikeresen kiteszem, akkor is max. egy lapelőny lehet a jutalmam, s közben lehet, hogy én már régóta szorongatom ezt a puffancsot.
Kratüsz (5): Döbbenetes módon több embernél láttam már pakliban, s valamilyen oknál fogva tetszik nekik. Pedig egyértelműen látszik, hogy mi ez a lap legjobb esetben: ingyen 3/3-as passzív lény. Ennél mennyivel jobb pl. egy Nekron mágus, ami igaz, hogy kisebb, de repül, büntet és jóval kisebb a kockázata. S nem mellesleg csak egy speciális pakliba fér csak be; oda is a nekron miatt. Nagyon rossz ötlet szerintem három VP-t belerakni egy ilyen kis, képesség nélküli lénybe - megcounterelődése óriási kockázat, miközben csöppnyi jutalomért izgulunk. S arról még nem is beszéltem, hogy mi van, ha nem is tudunk 3 VP-s lényt kirakni?
Ljerpin (6): Ingyen lapokat kijátszani? Ez kinek nem tetszik? Megmondom őszintén, nekem nem. Legalábbis jelen esetben. Nagy gond, hogy fogalmam sincs, hogy mit is fogok kirakni, könnyen lehet, hogy semmit (vagy semmi hasznosat), s akkor csak tékozoltam a manám, s lapom erre a Ljerpinre. S hogy a felcsapott lap beleférjen a keretbe érdemes szinte kizárólag max. háromért jövő asztalon maradó lappal játszani. S ez a lap még messze nem elég ok, hogy kihagyjam a varázslatokat és drágább lényeket.
Maedhros kedvence (7): Sokat csiszolódott a kezdeti változatához képest, mégsem sikerült egy túl használható lapot faragni belőle. Kicsit drágácska, és nem csinál túl nagy horderejű dolgot. A legjobb, amit el lehet képzelni, ha elszedünk egy lényt, s ez a lény lever egy másikat, hogy közben ő is meghal. Nem lesz annyira ritka szitu, de az esetek egy jelentős részében negyed annyira sem fog jól működni. Ha az elcsent lényt a kör végén leszedné, akkor tökéletesen elégedett lennék vele.
Magmarobbanás (7): Összességében egy korrekt tömegirtás, előnyökkel és hátrányokkal. Ami a legfontosabb, hogy egész olcsó és azonnali. Ez a kettő együtt már elég jelentős érv, hogy ne mehessünk el mellette szó nélkül. Csökkenti az erejét, hogy egy lapot nem tud leszedni - nem baj, legfeljebb csak side-ba rakjuk be. A különböző színű lapok esete már valódi probléma lehet, nem egy terülős pakli pakol ki jó részben egy színhez tartozó lapokat. Elég trend függő, hogy épp miket használnak az emberek, s ez ellen mennyire lesz jó.
Swind (8): Kontroll lények közt úgy tűnik ismét élesedik a verseny, egy újabb trónkövetelő lépett a színre. Swind talán a játék elején a legkevésbé kecsegtető, hiszen a gyógyítgatni nemigen fog és a húzást sem tudjuk kihasználni. Viszont már a második körben le lehet rakni, s ha beütni is sikerül vele, akkor már az se gond, hogy 0 VP-re tapostuk magunkat. Ha beállt a játék, akkor igazi kincs lehet, hiszen lapot is tudunk vele húzni, igaz igen ritkán tudunk majd élni vele, de legalább ott van a lehetőség. Én biztosan használnék mellé Manaspirált, vagy még inkább Lassan járj-ot.
Thegedis Mcwhagdall (7): A végzetúr/kalandozó pakli harci főnöke. Rövid úton feltápolja valamelyik lényünket, és akkor lesz nemulass. Az életjelző lehetősége miatt különösen hasznos.
Varacsk (7): Pyronhoz haszonló, a kiépülős paklikat jól terrorizáló végzetúr. A háló és a képességből való irtás remekül működik együtt.
Xodar (7): Végzeturak védőszentje. Szerintem erre a célra sokkal használhatóbb, mint a Katakombák, főleg mert ő is egy lény, ráadásul láthatatlan.
Elementáris fúzió (6): Nagyon speciális húzás, az eddigi tapasztalatok azt mutatták, hogy csak Hálócsapdával lehet értelmesen használni, s még ott sem akkora durranás, oda is csak korrekt lap (gondoljunk bele, egy lappal jobb csak egy Hármas mágikus erejénél, de manát és ÉP-t nem tud adni). A két sikeres lap kijátszás más esetben nagyon zavaró, nagyon nehéz kihasználni a plusz lapok nyújtotta előnyt.
Lohd Haven familiálisa (8): Azt hiszem itt az ideje, hogy megváljunk a Szibarita vázaktól, s lecseréljük erre. A vázhoz hasonlóan ezzel is a lényes paklikat lehet sakkban tartani, bár itt van egy szép rés a védelmén, cserébe olcsóbb, gyógyít és a varázslatoktól is védett. Szerintem mindenképpen érdemes sideba berakni a hordák és egyéb lényes paklik ellen.
Magszim gigász (7): Jó lenne, ha lehetne passzívan is hozni. Szerencsére lehet, s nem is túl nehéz: csak egy Elfeledett szingularitásra van hozzá szükség. Négyért már nagyon kecsegtető, leszed 1-2 lapot s később még ütni is tud. Mondjuk ekkor meg nem repül, de ez azért nem katasztrófa, hiszen gyógyulunk sokat, van egy ingyen counterünk és a leszedés is biztosított - túl nagy baj tehát nem fog érni minket.
Méreghullám (7): Ha csak ilyen lapok lennének a mérgező paklihoz, akkor igen durva koncepciónak számítana. De sajna nem, ez csak egy lap, amivel tápolni lehet, a lények többnyire harmat gyengék. Ha mást nem, arra mindenképp jó lesz, hogy meghozza a kedvet egy jóféle méregpaklihoz, és talán még jönnek ki a jövőben jó mérgező lények.
Méregsárkány (8): Már megint sárkány a spoiler. Nincs mit tenni, ezt szeretik, a nép újabb és újabb sárkányokért kiált. Kicsit persze necces az öt manás lapot spoilernek titulálni, de azt látni kell, hogy nagyon kemény képességei vannak. A lények csak úgy hullanak mellőle, de az egyéb lapok megszüntetésében sem kell szerénykednie (bár akkor hamar otthagyja a fogát). Ütőembernek is kiváló, szép termetes. Egyedül a védelmére lehet némi panaszunk. Sheran bűbájával igazán príma, nem hal bele a méregbe.
Óriáslajhár (9): Elképesztően zavaró lap nagyon sok pakli számára. Kegyetlenül megszívatja a kontrolokat, főleg a játék elején, amikor még kevés a mana. A counterelgetés igen nehézkes mellette, és leszedni sem igen fognak azonnaliakkal. Egyedül az ősmágiás lapok okozhatnak problémát, de jelenleg csak az Eltörléssel játszanak közülük - így ez sem olyan nagy veszély. Ami egyenlőre bajos, hogy a lajháron kívül semmi egyéb igazán értelmes varázslat drágítás nincsen, így nem igazán lehet biztosra menni vele - vagy felhúzzuk vagy nem. S utóbbi esetben baj lehet, hogy nem tudjuk megvédeni magunkat.
Owooti sárkány (6): Idézési költségéhez képest meglehetősen apró lény, s aktív képességei sincsenek (ami miatt bárki is le akarná szedni). Még ha van kinn sheran lap, s csak kettőért jön, akkor sem érzem túlzottan a 2/4-es lényeket. Ha meghal, akkor már lehet valami örömünk, visszavehetünk egy lapot, és visszakeverjük a pakliba. Mindenki döntse el, hogy ez előny vagy hátrány.
Ördögpók (6): Vagy lemérgezi a kicsi lényeket, vagy egy elfogadható hordalény. Egyiket sem tekintem nagy durranásnak 2 VP-ért. Ami kis perspektíva lapul benne, az ÉP növelésben rejlik. Egy Fokozott burjánzás mellett már nem is tűnik olyan rossznak, akár 10/1 is lehet. Azért annyira nem nagy kombó, hogy erőltessük a használatukat.
Rubinszemű Éjvirág (7): Még egy végzetúr védő lény. Annyi bizonyos, ha kicsit is kiépülnek, igen nehéz lesz őket bántalmazni. Igaz, nem a legnagyobb biznisz kirakni sok kis lényt, melyek körbevédik egymást, s közben nyerni csak igen döcögősen tudnak. Szerencsére vannak agresszívabb végzeturak is.
Sheran bűbája (8): Már csak Sheran isteni bűbájáról nem hallottunk, így itt az ideje vele is megismerkedni. A szokásosokon kívül gyógyítgat vagy a lényeinket tápolja. A gyógyítás kedvéért nyilván nem fogjuk használni, az inkább csak azért van rajta, hogy akkor is csináljon valamit, ha épp nincsen kinn sheran lény. Tehát mindenképpen sok lénnyel kell játszanunk, hogy értelmesen ki lehessen használni. Teknősök, nerubok és őshangyák várják szeretettel a kísérletezést, de szerintem egy lényes kontrollba is simán jól fog jönni (amiben van mondjuk 15 lény).
Sheran ékköve (8): Hívó kürt mérgező lényekhez. Így most már van minden "etnikumnak" saját olcsóbbító lapja.
Sivatagi teknős (7): Az idei teknős utánpótlás nem sikerült annyira remekül, kissé keveset raknak hozzá a teki paklihoz. Sivatagi barátunk nem rossz, kicsit erősíti az agresszív vonalat benne, de nem emiatt lesz versenyképes a pakli. Jobban jött volna egy olyan teknős, amivel ismét a versenypaklik színvonalára emelkedik a koncepció.
Smaragd végzetúr (6): Szép nagynak tűnik, az esetek jó részében repülni is fog (passzívan harmatgyenge). Ettől még használni a kutya se fogja, szerintem még végzetúr pakliba sem.
Spektrális skorpió (7): Felkészületlen hordáknak csúnya meglepetést okoz, kis szerencsével akár önmagában is szétverhet egy paklit (de szép költői túlzás volt). Ha nem tudja megoldani a lényes pakli, akkor akár fel is adhatja, ütni nem tud, vagy csak komoly vérveszteségek árán. Két lény esetleg leütheti, de akkor meg elég kellemetlen, ha kiszedik az egyiket.
Visszafogott fejlődés (8): Tetszik is meg nem is. Bizonyos paklik ellen (pl. tárgy) elengedhetetlen valami lassítás, s az sem árt, ha ezt az ellenfél minél nehezebben oldja meg. Csak közben mi sem vigéckedhetünk olyan szabadon. Ha ezzel játszunk, akkor ez nekünk sokkal kisebb baj lesz, mint ellenfelünknek. A baj akkor kezdődik, ha az ellenfél a körönkénti két lap kijátszásból is vígan elvan, s mi csak lesünk. Counterekkel is bajba leszünk, hiszen ha counterelgetünk, akkor az nem számít bele a háló korlátjába. Szerintem csak kevés pakli tud igazán hatékonyan együttműködni a hálóval, így nagyon óvatosan használjuk.
Adamantit agyar (7): Eléggé speciális, cserébe elég hatékony egy speciális pakliban. Szörnyekre és csontra van szükség, hogy egyáltalán megforduljon a fejünkben. Thargodanok, goblinok és egy Lépéselőny horda jut eszembe, ahol használni lehetne. Goblinok közé nem tudom mennyire érdemes berakni, annyira nem agresszív pakli, inkább a terülésre megy. Thargodanok viszont nagyon agresszívek, szerintem örülni fognak egy ennyire olcsó sebzésnek. Lépéselőnyös horda szintén ultragyors, agresszív pakli, ahol csak a bevitt sebzésen van a hangsúly, így abból nem hagyható ki. Brutális orkkal különösen jó lesz.
Daes mo'ran fejszéje (7): Szintén a csontos-lényes paklikba illeszkedő lap. A fejsze még szűkebb rétegbe illeszkedik, hisz ezt már csak a goblinok fogják hatékonyan forgatni, csak velük számíthatunk elég nagy csont bőségre. Erre a fejszére nem lehet panasz, ha már 3-4 csontot összekuporgattunk, akkor nem annyira rossz, de ha teli a zsebünk szk-val, gyorsan pontot tehet a parti végére.
Ezüst Agyar (5): Jónak tűnik az 5/5-ös mérete miatt, de nem az. Lények ellen nem valami hatékony, s az ellenfél szétveréséhez is kevéske. Inkább használnék valami olyan lényt, aminek nem hátránya, hanem valami előnye van, s egy kicsit kisebb.
Fanatista minotaurusz (7): Elhanyagolt etnikum a minotaurusz, most kaptak egy kis frissítést. Sajnos a kevésbé érdekes vonal - az ütöm-vágom szekció - lett fejlesztve, nem pedig a kombós. Lehet valamennyire vegyíteni ezt a két elemet, én valamilyen Vezetőkészség, Kivégzés, Petur vonallal támogatnám meg, emiatt az ütlegelés is jól működhet és a Minotaurusz eunuch-Magzat kombó is nagyon jól be tud pörögni. Maga a fanatista is az agresszió szószólója, lejön és üt, semmit se kérdez. Üres őrposzt esetén háromért akár 7-et is sebezhet egy kör alatt - ez szerintem semmiképpen se rossz dolog.
Goblin fürkész (8): Cantrip építő lény. Épület pakliba simán beférhet, de természetesen a goblinokhoz fog a legjobban illeszkedni.
Goblin nektár (7): A már említett lényes-tárgyas goblin pakli újabb remeke. A rakás SZK-t úgyis nehéz mire költeni, most szépen rápakolhatjuk izom gyanánt a lényeinkre. Kicsit talán lassúcska, de szerintem 1-2 darab elfér belőle, főleg mert a csontkészletet is megturbózhatja, ha olyan a helyzet.
Goblin rabló (6): Gyengécske hordalény. Ne kavarjon meg minket az altípusa, nem sok szükség van rá egy goblin pakliban.
Mutáns gladiátor (6): Nem tudom mennyire jó per pillanat a KF-es tárgyas pakli, de gyanítom, nem az igazi. Ehhez jött ki egy kis utánpótlás, bár ettől még nem lesz nagy boldogság, hisz ha jól emlékszem, a KF-es pakli nagyon gyors volt, s a legnagyobb problémája az volt, hogy nem húzta fel A fémek mesterét. Ezen egy szemernyit sem fog segíteni a Mutáns gladiátor.
Rubin végzetúr (7): Bár repülhet, ritkán fogjuk ezt akarni, még ha van is rá lehetőség. Inkább a plusz sebzésnek fogunk örülni, amivel szétdarálhatjuk az ellenfelet. Végzetúr pakliba szuper.
Rücskös minotaurusz (7): Ki hinné elsőre, hogy mennyire zavaró tud lenni ez a kis lényecske. Lapleszedésen kívül minden másnak meggyűlik vele a baja, ha az őrposztban van, még a legnagyobb monsztereknek is fejtörést okoz, hogy mit is csináljanak vele.
Sziránusz tortúra (7): Régi nagy kedvencem a Moa tortúra, számtalan meccset segített már megnyerni nekem. A moa barátjához arcpirító módon hasonlít ez a sziránusz bohócság, s ha még az Agg sziránuszt is felidézzük magunkban, akkor igazán nem sok újdonság ér minket e lap kapcsán. Akárhogy is a lap mindenképpen megéri, hogy foglalkozzunk vele, korrektül tudja fojtogatni az ellenfelet, sajnos igen ritkán tudjuk majd 1 VP-ért kijátszani, a két VP meg talán drágácskának tűnik. Önmagában nem nevezném túl hatékonynak, érdemes vele erősen összedolgozni.
Thorunaga (6): Számomra érthetetlen módon népszerű ez a lap. Azt még úgy-ahogy megértem, ha valaki Molluszk mellé használja, mert mennyivel jobb egy 4-es sebzésű lénnyel ütögetni, mint egy fattyal, de közben lemond a fattyról. Ez egy abszolút hibás elképzelés, hiszen pl. egy Elkorcsosult sziránusszal már 5-öt ütnénk (3+2 a fatty), s még egy Dobótőr is a rendelkezésünkre állna (persze a visszavett fattyat újra kirakhatjuk, de akkor az +1 mana). Ha kiderült, hogy egy sima fattyat sem egészen éri meg visszavenni érte, akkor gondoljunk bele, mi van, ha mást veszünk vele vissza... Meglepetésként jól jöhet, ha az ellenfél támadása elől kiveszünk egy lényt, s berakjuk Thorunagát, megmentve a sajátunkat, s leszedve az ellenfélét. Szépen hangzik, de egy mágikus sebzésű lény esetén már annyira nem vidám, arról nem is beszélve, hogy többnyire nem a lények kézitusáján szokott eldőlni egy meccs.
Torzszülött vadászat (7): Az első gondolatom az volt, hogy jól lehúzom ezt a lapot, de belegondoltam, hogy az Ektoplazma transzportálást én jó lényirtásnak tartom, s végülis ez sem sokkal gyengébb nála. Igaz ebben nincsen benne az extrém potenciál (sose fog +7/+7-et adni), de összességében egy izom sokszor hasznosabb mint akár 3-4 sebzés.
Tyeoral (7): Nagyon kell a végzeturaknak valami sebzés növelés, különben sose gyűrjük le velük az ellenfelet. Használjuk Tyeoral-t.
Baross Ferenc
(A szavazáshoz be kell jelentkezned!) (átlag: 43 szavazat alapján 9.3)Ha ez tetszett, olvasd el a következő, jellegében hasonló cikket is: Végzetúr - lapelemzés. Létrehozás: 2009. december 9. 11:50:46 | Utolsó frissítés: 2015. május 20. 10:44:21 | Nyomtatási forma |
|