Műhelytitkok, avagy hogyan készülnek az új kiegészítők (Hatalom Kártyái)a HKK alappakliról, az Ősök Városáról
Az új HKK kiegészítő tervezését már 1999. márciusában elkezdtük, és áprilistól kezdve folyamatosan teszteltük (2000. áprilisában jelent meg). Már a kezdetek kezdetén eldőlt, hogy ez a kiegészítő az új levelezős játékhoz, az Ősök Városához fog kapcsolódni témájában és hangulatában, azonban teljesen kompatibilis lesz a HKK-val, gyakorlatilag egy új HKK kiegészítő lesz. A kiegészítőt nagyra terveztük (az eredeti cél 280-320 lap volt, végül 294 lap lett), amely önállóan is játszható. Ily módon azokat is be tudjuk vonni a játékba, akik korábban már nem akartak bekapcsolódni a HKK-ba azért, mert attól féltek, nem tudják a 7 kiegészítőnyi kártyát összegyűjteni. Az ŐV kompakt, önmagában is nagyon élvezetes, sokrétű kiegészítőre sikeredett, terveink szerint rengeteg önálló ŐV versenyt rendezünk, hogy a kezdő HKK-sokat is be tudjuk vonni a játékba. Az új laptípus, a testrészek használata új stratégiákat igényel. A tesztelés során az önálló ŐV játék mellett rengeteget teszteltük a lapokat hagyományos környezetben is, hogy lássuk, mennyire dobják fel a kártyák a régi lapokat. Örömmel tapasztaltuk, hogy nagyon sok régi paklikoncepcióhoz vannak hasznos és érdekes lapok, és reméljük, hogy néhány új ŐV-s paklikoncepció (pl. "galetki-kontroll") is megállja majd a helyét a hagyományos HKK-ban. Az alábbiakban néhány műhelytitokba szeretnék bepillantást engedni a kiegészítő elkészültével kapcsolatban.
A lapok tervezésekor eldöntjük, lesznek-e új szabályok, és azok mik lesznek. Igyekszünk mindig csak apró, a játékot színesítő újdonságokat bevezetni, amelyek nem bonyolítják tovább a játékot. Eredetileg, minden galetkin és torzszülötten fel lett volna tüntetve az étkezése (a kalandozók fajához hasonlóan), és a galetkik csak a táplálkozásuknak megfelelő torzszülöttből tudtak volna +1/+1-et kapni, de ez annyira ritkán használt dolog volt, hogy megszüntettük a táplálkozást. A testrészek működése is hosszú evolúción keresztül finomult. Sokáig féltünk tőle, hogy ezáltal a galetkik nagyon erősek lesznek, de a tesztelés a gyakorlatban bebizonyította, hogy ez nem igaz, és ebben a számos ellenlap is segített. A testrészek gyakorlatilag mindentől megvédik a galetkit (igyekeztünk úgy megfogalmazni), egyetlen kiskaput hagytunk, a végtagokat az előkészítő fázisban nem lehet használni, úgyhogy pl. Bern a szutyok nagy mészárlást tud a feltápolt galetkik között rendezni.
A lapok nagy részét Balázzsal ketten találjuk ki, és persze rengeteg ötlet származik a profi tesztelőbrigádtól is. Sok lapötlet jön még a játékosoktól. A tesztelés kezdetekor nincs még végleges lista, közben bővítjük új ötletekkel, pl. ha látjuk, kevés a galetki, vagy a hordának valamilyen jó lényre lenne szüksége, kibővítjük egy ilyennel. A mostani kiegészítő különlegessége, hogy az ősszel meghirdetett laptervezői pályázat legjobbjai is helyet kaptak benne. Ezek a játékosok által beküldött lapokon (és csakis ezeken!) fel van tüntetve a laptervező neve (akik kapnak is 1-1 példányt). A többi lapra ezután sem fogjuk ráírni, kitől származik az ötlet, sokszor meg sem lehet állapítani.
A lapötletek, attól kezdve, hogy megszületnek, rengeteg változáson mennek keresztül. Elsősorban mindig magát a kártyát teszteljük, azt próbáljuk megállapítani, működik-e egyáltalán, használható-e valamilyen pakliba, és nem borítja-e fel a játékegyensúlyt. Ha valami probléma van a lappal, változtatunk rajta, és tovább teszteljük. Ez néha több hónapos folyamat egy-egy lapnál, mások egyből jól eltaláltak. Ha egy lap működésében jónak tűnik, de túl gyenge vagy túl erős, akkor idézési költségét csökkentjük vagy növeljük. Ha ez nem megoldás, a lap szövege változik. Ha egy lappal semmit sem lehet kezdeni, megy a "kukába".
Minden tesztelés végén az összes tesztelő leírja a véleményét az általa tesztelt lapokról. Ha egy lap nem megfelelő, leírja, mit kell rajta változtatni szerinte, ha jó volt, OK-za a lapot. Ha egy lap három OK-t kap (bonyolultabb lapoknál 4-5 OK kell, ellenvetés nélkül) akkor a lapot elfogadtuk. Ha egy lap rendben van, még mindig változhat a neve, színe, ritkasága. A szín és a ritkaság sokszor a kiegészítő végleges összeállításánál dől el, hiszen meg van határozva, hogy melyik ritkaságból mennyire van szükség, és a színeknek is egyensúlyban kell lenniük. Természetesen, a lapok bonyolultsága, érdekessége legtöbbször már meghatározza a ritkaságot: egy nem túl nagy, kevés képességgel rendelkező lény általában gyakori, egy nagy, több képességgel rendelkező ritka, egy színszivató lap vagy egyéb, csak speciálisan alkalmazható varázslat nem gyakori szokott lenni. Nagyon bonyolult, hosszú szövegű lapot sosem rakunk gyakoriba, hiszen egy kezdő, csak néhány paklival induló játékost minél kevésbé akarunk összetett lapokkal terhelni.
A színesítő szöveget általában a tesztelés vége felé írjuk (hacsak nem adott be már a lap kitalálója eleve egyet), hiszen változhat a név, és a grafikát is meg kell várni, hogy illeszkedjen hozzá. A grafikák egyébként a tesztelés 3. hónapjától folyamatosan szoktak készülni az OK-zott lapokhoz.
Az alábbiakban leírok egy példát, hogyan alakult át egy lap a tesztelés során, amit én találtam ki.
Eredeti lap: ősvortex, típus: bűbáj, szín: Halhatatlan, költség: 7 VP, szöveg: 3 VP, dobj két véletlenszerűen választott lapot a kezedből: célpont lény vagy játékos annyit sebződik, mint a választott lapok közül a kisebb idézési költsége.
Hamar kiderült, hogy a lap nagyon drága, ahhoz képest, amit csinál, és elkezdtük a költségét csökkenteni. Ennek ellenére, egyetlen tesztelő sem rakta be a paklijába! Amikor az idézési költség 3 VP lett, akkor kipróbálták néhányan, és nagyon gyengének minősítették. Lecsökkentettük hát a használati költségét is 2 VP-re. Hosszasan teszteltem a lapot, és így már aránylag jónak bizonyult. Sajnos, az iszonyú laphátrány miatt csak úgy érte meg használni, ha egyből le tudtam vele lőni az ellenfelemet, de aránylag sok lap és VP összegyűjtésével is legfeljebb 15 sebzést lehetett összehozni, ha az ellenfélnek nem volt semmi az asztalon és a kezében, és ezen még az sem segített, hogy a lap idézési költségét 2 VP-re csökkentettük, az Ősvortexet ezután is mindenki gyengének minősítette.
A sorsfordító változás akkor következett be, amikor a lapot annyival egészítettem ki, hogy "...vagy játékos eggyel többet sebződik, mint..." Valamilyen úton-módon ettől a változástól az Ősvortex annyira brutális lett, hogy ezen mindenki egy emberként hördült fel. Hosszas vita után végül a +1 sebzést nem szüntettük meg, hanem korlátoztuk a vortex használatát körönkénti egyben, és a használatát visszavettük 3 VP-re.
A korábbi verziónak megvolt az a nagy veszélye, hogy egy megfelelően felépített kombinációs pakliban egy körben valaki megfelelő VP termelő és húzó lapokkal kivégezheti az ellenfelet. A fenti változtatással ezt a problémát elkerültük, bár lehetséges, hogy további tesztelés során kiderült volna, hogy a lap 2 VP-s használati költséggel sem túl erős - nyolc havi tesztelés után ennyire juttotunk :)
Hasonlóan érdekes volt A sárkány kincse evolúciója, egy 3 komponensért jövő tárgy. A lap eredetileg: Az idézési költséget helyettesítheted 8 ÉP feláldozásával. Az előkészítő fázisban nem aktivizálódik. (P): kapsz 2 szörnykomponenst, 2 VP-t és gyógyulsz 2 ÉP-t. Rakd 3 lapodat a gyűjtődből a Semmibe: A sárkány kincse aktivizálódik.
A lap egyértelműen egy hagyományos hordában bizonyult nagyon erősnek, ezért került rá, hogy csak nem lény lappal lehet aktivizálni, és 4 darabbal. A tárgypasziánsz pakli miatt kellett a körönkénti egyszeri korlátozást bevezetni. Az 1. körös sárkány kincse, ad 2 VP-t, murgattyú, Noth szellem még így is durva volt, ezért került rá a 2. körös korlátozás.
A tesztelés végén tartunk még egy utolsó közös megbeszélést, amelyen minden egyes lapot közösen megbeszélünk. Ilyenkor kerül sor az utolsó apró finomításokra a szövegben. Néhány lap színe és ritkasága is ilyenkor változik meg. A tesztelés mindig "tesztelő verseny" zárja le, amelynek célja, hogy megvizsgáljuk, nem maradt-e a kiegészítőben valamilyen túl erős lap. Hiszen egy versenyt mindenki meg akar nyerni, tehát a legbrutálisabb paklit igyekszik összeállítani. Az ŐV tesztversenyén egyedül az Ősvortex "bukott ki". A kiegészítő lezárása után már csak a tördelés, lektorálás, nyomdai előkészítés és gyártás van hátra.
Terveink szerint az ŐV lapoknak új kerete lett volna, hasonló színekkel, mint a korábbi lapok, de kicsit eltérő, újfajta designnal - sajnos a tervezés nagyon elhúzódott, nem sikerült egy mindenkinek tetsző új keretcsaládot létrehozni, és már kifutottunk volna az időből, a hosszú ráhagyás ellenére - ezért maradt a régi :(
Néhány lap, ami a "kukában" kötött ki (a korábbi kiegészítők tervezése során):
Szomjazó góliát: szörny, 6 VP, óriás, 4/4, szöveg: Csak akkor jelölhető ki támadónak, ha megiszol 1 deci vizet (vagy más folyadékot).
No igen, mókásnak mókás, mi jókat nevettünk rajta, de sajnos nem volt kiadható.
Testhőszabályozás: bűbáj lényre, 3 VP, szöveg: Célpont lény immunis lesz tűzre, hidegre, elektromosságra és mindenféle sebző varázslatokra.
Ezt bizony soha senki nem rakta be egyetlen pakliba sem.
Ködharmat: tárgy, 1 komp, szöveg: (P): Rakj át egy általad választott lényről egy másik lényre tetszőleges számú jelzőt.
Ezt én találtam ki, sajnos, túl sok őrült kombót és szabályvitát szült volna ez a lap.
Örökkévalóság: azonnali, szöveg: Minden, ebben a körben használt, kör végéig tartó varázslat és hatás egy bizonyos célpont lényre vonatkozó része permanenssé válik, nem szűnik meg a kör végén.
Határozottan érdekes, de túl sok szabályproblémát eredményezett volna.
Augur taktikája: bűbáj, 5 VP, szöveg: Célpont játékos húzási fázisa elmarad. Minden előkészítő fázisodban tégy rá két jelzőt, majd költs el annyi VP-t, amennyi jelző van rajta, különben a gyűjtőbe kerül.
Bárhogy gyengítettük, mindig tudott valaki építeni rá egy biztosan ölő paklit.
Ragály: bűbáj, 7 VP, szöveg: Minden játékosnak az előkészítő fázisában a gyűjtőbe kell raknia egy 3 vagy 4 ÉP-jű lényét, ha van neki ilyen.
Ez egy jól kiegyensúlyozott lap, de mindenkinek az volt a véleménye, hogy bőven elég a Járvány, Éhínség, és társai, nem kell még tovább szivatni a nagy és nehezen kirakható lényeket.
Lady Olivia álma: általános, 8 VP, szöveg: Minden bűbáj visszakerül a gyűjtőből a játékba, aminek célpontot kell választani, az csak akkor, ha van lehetséges célpontja. Olyan bűbájt, amelynek az idézési költségében X vagy ? szerepel, nem lehet visszahozni.
Általános vélemény volt, hogy elég volt a Moák fénykora és a Kovácscéh, a bűbáj pasziánsz paklit még erősebbre meg lehetett volna csinálni ezeknél.
(A szavazáshoz be kell jelentkezned!) (átlag: 46 szavazat alapján 8.6)Ha ez tetszett, olvasd el a következő, jellegében hasonló cikket is: Alternatív szabályok (Hatalom Kártyái). Létrehozás: 2004. február 24. 14:48:22 | Utolsó frissítés: 2015. május 20. 10:44:10 | Nyomtatási forma |
|