Ősök Városa I. Szabálykönyv - 12. Függelék - KépességekMinden képességnek van egy sorszáma. Ezt az alábbi listában a
nevük előtt láthatod. Amikor egy képességet növelsz a KNO paranccsal, akkor ezt a
sorszámot kell megadnod. Pl. a KNO 10 1 parancs a tűzlehelet képességedet növeli.
Amikor a játékot elkezded, a jelentkezési lapon meg kell adnod két harci és két
egyéb képességet, és ezek sorszámát kell oda beírni. A sorszámot az alábbiakból
tudhatod meg.
További képességeket, valamint végtagon növeszthető
képességeket az akadémián szerezhetsz (ld.
Épületek), képességpont és arany árán.
12.1. Harci képességek
10.) Tűz, 11.) jég, 12.) sav, 13.) elektromos
és 14.) mérgező lehelet. A leheleteddel a szakértelem szintszer 1-2-t tudsz
sebezni. A lehelet mindig talál, ellentétben a fizikai támadással, ezért amíg csak
egy végtagod van, a lehelet támadás vitathatatlanul hatékonyabb a közelharc
támadásnál.
15.) Regeneráció. Bár minden galetki képes a lassú
regenerációra, azok, akik ezt a szakértelmet kifejlesztették, képesek harc közben
regenerálódni, minden harci kör után feleannyit (lefelé kerekítve), mint ahányas a
regeneráció képességük (de csak ha eszméleténél van az illető.)
16.) Tüskés bőr. Ha tüskés bőrt növesztesz, a téged
közelharcban támadók a képesség szintjének függvényében sebződnek. A tüskés bőr nem okoz sebzést, ha fegyverrel
támadnak, és lábbal való támadás esetén csak fele sebzést okoz.
17.) Vastag bőr. A vastag bőr minden téged ért közelharc
támadás sebzését csökkenti a képesség szintjének arányában. A vastag bőr nem
csökkenti a tüskés bőrből eredő sebződést, de a lőfegyvertől eredőt igen.
18.) Immunitás tűzre, 19.) jégre, 20.) savra,
21.) elektromosságra, 22.) mérges gázra. Ha az adott típusú sebzés
ér, akkor az immunitás másfélszer annyival csökkenti, mint ahányadik a szinted (akár
nullára is). Ha lehelést alkalmazol, képes vagy megérezni az ellenfél immunitását,
és esetleg más támadási formát választani, mivel a lehelés túl keveset sebezne.
23.) Immunitás kontaktméregre. Minden szint 2%-al csökkenti
az esélyét, hogy elájulj a kontaktméregtől.
24.) Rezisztencia. Minden képesség szint +2% esélyt jelent,
hogy egy rád lőtt varázslat kudarcot vall.
25.) Bűz. Mint minden szakértelmet, ezt is fejleszteni kell.
Kevés fürdés, büdös dolgokkal való gyakori találkozás, stb. Bűze persze szinte
mindennek van, kérdés, hogy kié nagyobb. Ha bűzöd legalább 4 szinttel meghaladja
ellenfeledét, akkor a közelharc során a bűztől sebződik annyiszor 1-2 életpontot,
amennyivel a különbség meghaladja a 3-t. (Megj: a legtöbb torzszülött rendelkezik
1-es v. 2-es bűzzel). Tehát pl. ha ellenfelednek nincs bűze, neked 4-es, a sebzés 1-2
lesz. A bűzöd csakis közelharcban (ütésed és lehelésed közben) érvényesül.
A bűz csakis arra az ellenfélre hat, akit te támadsz.
Figyelem! Senki nem várja el a lányoktól, hogy büdösek legyenek:
náluk a 25-ös sorszámmal nem a bűz, hanem az illat szakértelem fut. Minél
gyakorlottabbak a különböző kencék használatában, annál jobb az illatuk. A női
illat a férfi bűzhöz hasonlóan működik és oltja ki egymást. Persze az illat is
ugyanúgy sebez, mint a bűz (a többi nősténynél az irigység, a hímeknél az
illattól való elbűvölés okozza a lelki sérülést, ami a játék egyszerű volta
miatt ép veszteségben nyilvánul meg).
26.) Lőfegyverek. Bár a galetkik nem szívesen harcolnak
fegyverekkel, esetenként előfordul, hogy odavágnak egy nagyobb követ az ellenfélhez,
esetleg megtetszik nekik egy mágikus íj. A lőfegyvereket a KF <tárgy> paranccsal
készítheted be, egyszerre csak egy lőfegyvered lehet bekészíteni. Lőfegyvert
bármikor használhatsz veled nem egy mezőn levő ellenfélre, ha sem te, sem ő nem áll senkivel
közelharcban. A lőfegyver találati esélye a lőfegyver alapértékétől, plusz a
lőfegyver szakértelmedtől (+3%/szint) függ, csökkenti az ellenfél védekezése, és növeli a támadás bónuszod. A
lőfegyver alap sebzéséhez +1 jön a lőfegyver szakértelmed minden szintje után. Az
íjakhoz nincsenek külön tárgyként feltüntetett nyilak, feltesszük, hogy mindig van
hozzá, és nem fogy el. A lőfegyver használata önálló tevékenység, mint pl. a
varázslás, lehelés vagy közelharc. Ha az alap és a módosított gyorsaságod közül
az alacsonyabbik min. 8-as, alkalmanként kétszer, ha 16-os, háromszor stb. lősz. A lőfegyvert automatikusan használod, ha
be van készítve, és többet tudsz vele sebezni, mint más módon.
Megjegyzés a harci képességekhez: ha az ún. elsődleges védekező
harci képességek (regeneráció, tüskés és vastag bőr, bűz) közül legalább
hármat birtokolsz, úgy mindegyik 20%-kal többet számít a min. méretedbe, ha pedig
mind a négyet, akkor 50%-kal, tehát sokkal lassabban tudsz fejlődni. Célszerű tehát
kezdetben csak ezek közül kettőt kiválasztani. Részletesebben ld. Parancsok,
KNO.
12.2. Egyéb szakértelmek
45.) csapdakészítés. A barlangodban csapdát állíthatsz fel,
hogy megnehezítsd a nálad portyázó galetkik dolgát. Ehhez a CS <TVP> parancsot
kell kiadnod. Minél magasabb a csapdakészítésed, annál nehezebben veszi észre a
portyázó, és minél több TVP-t költesz, annál többet fog sebezni. Maximum 50 tvp-t költhetsz el.
46.) csapdaészlelés. Nem csak más galetkik által állított
csapdák észlelésére jó, a kalandok során is gyakran fogsz csapdákkal találkozni.
47.) zárnyitás. A kincsek sok esetben zárt ajtók mögött
rejtőznek. Minden galetkinek vannak szerszámai, amelyek alkalmasak a zár kinyitására
(zárnyitó készlet), és ez nincs külön feltüntetve a karakterlapon, a
használatához szükséges szakértelmet azonban el kell sajátítanod ahhoz, hogy
egyáltalán próbálkozhass.
48.) mászás. Kóborlásaid során találkozni fogsz nehezen
megmászható helyekkel, amelyek kincset rejtenek. A mászás szakértelem elengedhetetlen
ezek megközelítéséhez.
49.) rugalmasság. Minél rugalmasabb vagy, annál jobban össze
tudod húzni magad, és ennek kritikus szerepe van, amikor nálad kisebb galetkik
barlangjaiba akarsz behatolni. Minden rugalmasság szint kettővel kisebb méretű
barlangba való bejutást tesz lehetővé. A rugalmasság szakértelem persze nem jelenti,
hogy neked is kisebb barlangnyílás kell.
50.) meggyőzőkészség. Ennek a képességednek jelentős
szerepe van a szolgáid megtartásában: a meggyőzőkészséged egyenes arányban
befolyásolja moráljukat. A meggyőzőkészség személyes varázsod, az, hogy mennyire
vagy képes hatni másokra.
51.) transzformáció. Ezzel a szakértelemmel alakíthatod át
táplálkozásodat és alakíthatod át a végtagokhoz rendelt spec. képességeket. A
transzformáció szakértelem szintje a transzformáció költségét (KNO, ép, TVP)
csökkenti. További részletek a 2. szabálykünyvben.
52.) auraészlelés. Ezzel a természetes képességgel
megérezheted, hogy ellenfeled milyen tulajdonságokkal, képességekkel rendelkezik.
Minden lénynél szint*5% esélyed van, de max. 95%. Kb. szint/10 különböző
tulajdonságot észlelhetsz egyszerre. Ha van auraészlelésed, a harci varázslatok kiválasztásánál
figyelembe veszed az ellenfél esetleges elemi immunitásait.
53.) ékszerészet. Az egyik leggyakrabban talált kincs a
drágakő. Ezekhez nincs több száz különböző tárgysorszám rendelve, gyűjtőnéven
egyszerűen csak drágakőnek hívjuk. A drágakövek eladásakor sokat számít, hogy
mekkora az ékszerészet szakértelmed, ugyanis ha felismered a drágakövek értékét,
típusát, a boltos kevésbé fog átverni. A drágakövek eladásakor minden
ékszerészet szint után +5% aranyat kapsz.
54.) kereskedelem. A meggyőzőképesség mit sem ér egy rafinált
kereskedővel szemben, ha viszont látja, hogy szakértő módon tudsz alkudozni,
mindjárt másképp viszonyul az üzlethez. A kereskedelem szakértelem befolyásolja,
hogy milyen drágán tudsz tárgyakat eladni és megvenni a boltokban. Nincs jelentősége
drágakövek eladásánál.
55.) szívósság. A szívósság szakértelem egy hosszú
távon megtérülő befektetés. Minden 10. szakértelem szinted után +1 körig vagy
képes harcolni. (Tehát 10. szinten 5 körig, 20. szinten 6 körig, stb). Megj: azt, hogy
egy csata max. hány körig tarthat, a harcban résztvevő legnagyobb szívósságú lény
határozza meg. Nincs befolyása pszi csatákra. Akinek nincs megfelelő szívóssága, az
komoly mínuszt kap a kezdeményezésére a plusz körökben.
A harc 4. köre után a kezdeményezésnél annyival nagyobbnak számít a gyorsaságod,
ahányas a szívósságod.
56.) varázsital főzés. Elengedhetetlenül szükséges
varázsitalok kotyvasztásához. A gyógyfüvek mellett még szükséged lesz üvegcsére,
de ez minden boltban beszerezhető . Minden gyógyfű leírásában meg van adva, hogy
hányas varázsital főzés kell a használatához.
57.) füvek ismerete. Ez a szakértelem megnöveli az esélyt,
hogy varázsital főzéséhez szükséges füveket, növényeket találj, minden szint
3%-al. Az olyan helyeken, ahol mindenképpen találnál (pl. Ősök Csarnoka), ott
többet fogsz találni (pl. 5-ös szinten 2 helyett 3-at, 1-es szinten 1 helyett van 10%
esély, hogy 2-t találsz). Ezenkívül nagyobb eséllyel találsz ritkább,
különlegesebb füveket.
58.) nyomkeresés. A nyomkereséssel konkrét torzszülötteket
tudsz a vadászatod során felkutatni: a VD parancs első paraméterként add meg annak a
torzszülöttnek a számát, amelyre vadászni szeretnél. Ekkor a vadászat +5 TVP-be fog
kerülni, minél magasabb a nyomkeresés szakértelmed, annál nagyobb eséllyel találni fogsz
ilyen torzszülöttet. Kezdetben (10-es szintű nyomkeresés szakértelemig) 5% + nyomkeresés szint * 3% eséllyel, de az ennél magasabb
nyomkeresés szint már csak 2% plusz esélyt ad (10-20. szintű nyomkeresés), majd egyre kevesebb esélyt.
Csak olyan lényre vadászhatsz, amilyennel már találkoztál. (A +5 TVP
költséget a magas nyomkeresés csökkenti, 10. szinten +4 TVP, 20. szinten +3 TVP stb.)
59.) vezetőkészség. Minél magasabb a vezetőkészséged,
annál nagyobb hatalmú szolgák fognak hozzád csatlakozni. A vezetőkészség a
diplomáciai érzékedet, szervezőkészségedet jellemző szakértelem.
60.) pszi támadás és 61.) pszi energia. Ezeket a
képességeket legkorábban a 3. szinten sajátíthatod el, induláskor nem választhatod. Részletesebben a
szabálykönyv 2. kötetében, amelyet felköltözéskor kapsz meg.
62.) lopás. Lehetőséged van arra, hogy észrevétlenül
beóvakodva más galetkik barlangjába, tárgyakat csenj el! Részletesebben ld. a
Portyázás és Lopás beállítása parancsoknál.
63.) éberség. Az éber galetkit nem könnyű meglopni -
éberség szakértelmed a tőled lopni próbálók lopás szakértelmét csökkenti.
Részletesebben ld. a Portyázás és Lopás beállítása parancsoknál.
64.) átokszórás. A galetki kultúra része az ízes, cifra
ámde nem trágár átkozódás. A galetkik gyakran jönnek össze egy kis baráti
átokszórásra, hogy lemérjék, melyikük tud kacifántosabb és tréfásabb átkokat
kitalálni. Bizonyos titkokat a játékban csak akkor fedezhetsz fel, ha megfelelő
átokszórással rendelkezel. Ld. még Portyázás.
65.) álcázás. Az álcázás annak a művészete, hogy
elhiteted magadról, valójában más vagy, aminek látszol. Az álcázás több dologban
is számít: egyrészt, csökkentheted hírneved (ha nagyhatalmú galetki vagy, de mégsem
akarsz "reflektorfényben" maradni), ezenkívül csökkenti harci erődet a
veled harcolók számára - gyengébb varázslatokat fognak rád használni, társaidat
fogják támadni, és még több lélekenergiát is kapsz a harcért. Részletesen ld. a második szabálykönyvben.
66.) lopakodás. A rejtőzködés, csendben mozgás,
hallgatózás, észrevétlen megközelítés művészete. A lopakodás szakértelemre
sok-sok küldetés megoldásában szükség lesz. Ez az a szakértelem, amely nélkül a
karaktered vígan elélhet, de így jónéhány kalandot nem fogsz tudni megoldani.
67.) régészet. A tudós lelkületű galetkik a romok és ősi
barlangok mélyén őseik titkai után kutathatnak. Ld. részletesebben a Régészet
parancsot.
68.) zene. A bárdok számára elengedhetetlen, hogy énekelni
és muzsikálni tudjanak, ezt a tudásukat tükrözi ez a szakértelem. Ld.
részletesebben a Zenélés parancsot.
69.) tanulás. A tanulást az akadémián nem sajátíthatod el:
saját magadnak kell rájönnöd, hogy tanulhatsz. A tanulás szakértelmet nem harc
közben, hanem békés tevékenységgel (pl. régészet, zene) lehet megszerezni. Ha
birtoklod a tanulás szakértelmet, ettől kezdve használhatod a T parancsot (ld. majd
Parancsok, 2. szabálykönyvben) Induláskor nem választható!
70.) idézés. Ezzel a szakértelemmel nem szörnyeket, hanem
tiszta mágikus energiát, manát vagy képes megidézni, amely varázslataidhoz
szükségesek. Normális esetben csak a köröd elején kapsz varázspontot, mágia
tulajdonságot függvényében, de ezzel a képességgel kör közben is szerezhetsz
manát. Ezt a szakértelmet az akadémián nem sajátíthatod el, csak speciális módon.
Az I parancsról részletesebben a 2. szabálykönyvben olvashatsz. Induláskor nem választható!
71.) javítás. Bizonyos varázslatok és végtag képességek
képesek a viselt és bekészített tárgyaidat tönkretenni. Az így tönkrement
tárgyakat a javítás szakértelemmel javíthatod meg. További részleteket majd a 2.
szabálykönyvben fogsz kapni.
12.3. Végtagra rakható harci képességek
A végtagra rakható harci képességeket a végtagjaidhoz rendelheted,
mindegyikhez egyet. A képességeket az akadémián sajátíthatod el. (ld. Épületek.)
Az alábbi sorszámokra csak az akadémián való tanuláshoz van szükség. A
későbbiekben amikor KNO paranccsal növeled a végtagra rakott képességet, akkor
egyedi sorszámot kap (első végtagé 102, másodiké 105, stb).
200.) Kontaktmérgezés. A mérgezést egy bizonyos támadó
végtaghoz rendelheted. Minden mérgezés szint 2% esélyt jelent, hogy ellenfeled elájul
a méregtől (és az általában a lény fölötti győzelmet jelenti), ha az adott
végtaggal eltaláltad.
201.) Bénító méreg. A bénító méreg másfélszer annyival
csökkenti az ellenfél támadását minden végtagjára a harc hátralevő részére,
ahányas a képességed.
202.) Paralizáló méreg. Ha sikeresen paralizálod az
ellenfeledet, akkor a következő alkalommal, amikor cselekedhetne, nem csinálhat semmit.
A siker esélye 3% x szakértelem szint. Érdemes az elsődleges végtagodra rakni, hogy
ha bejön, a további végtagok már nagyobb eséllyel találjanak.
203.) Vámpirizáció. Ha az adott végtaggal megsebzed az
ellenfeled, feleannyit gyógyulsz, mint ahányas a vámpirizáció szakértelmed, de max.
annyit, mint amennyit sebeztél (tehát a szakértelemnek először 2. szinten van
értelme.) Ép-d így nem mehet a maximális lehetséges fölé.
204.) Manaszívás. Ha megsebzed ellenfeled ezzel a végtaggal,
annyi vp-t kapsz, mint amennyi a manaszívás szakértelmed, de max. annyit, amennyit
sebeztél. Ez szörnyekre nem vonatkozik, a gaz torzaknak többet is elszívhatnak
tőled, mint amennyit sebeznek.
205.) Rothasztás. Minden rothasztás szint után van 3% esély,
hogy sikeres találat esetén az ellenfél veszít egyet méretéből. Ezt a méretet te
33% (mínusz a 100 fölötti méreted, de 15% alá nem csökken) eséllyel megkapod. Ha
méreted így a barlangod mérete fölé nő, a következő köröd kezdetén
automatikusan tágítod a barlangodat. Rothasztással sem növelheted a méretedet az
adott szinten megengedett maximum fölé.
206.) tárgyirtás. Ha sikeresen megütöd az ellenfelet, egy
bekészített tárgya mentődobást tesz, vagy tönkremegy. A sikerre az esély
10%+szakértelem*10%-tárgy értéke / 3. Mindig van legalább 5% esély a sikerre és a
kudarcra.
Figyelem! A siker esélyét befolyásolja az, hogy az ellenfélnek mennyi, 1000 feletti
sorszámú tárgya van KF-elve. Minél több, annál nagyobb esély van rá, hogy a tárgytörés bejön
ellene. Ez persze sajnos fordítva is működik, azaz ha ellened használnak tárgytörést, és
sok ilyen tárgy van rajtad, akkor nagyobb eséllyel törik le a tárgyaidat.
207.) lélekenergia szívás. Sikeres találat esetén
torzszülöttek esetén 1/2% lélekenergiát kapsz minden szakértelem szinted után,
galetkik ellen 1%-ot minden szint után, de nem kapsz többet, mint amennyi neki van a KNO
pontjain felül.
208.) Sebző méreg. Minden ütéssel van 50%+3%*(sebző méreg-
ellf. egészsége) esélyed, hogy megmérgezed ellenfeledet. Minden kör végén a
mérgezett lény a mérgezés szintjének megfelelő ép-t veszít.
209.) Roncsolás. Ellenfeled bőrét roncsolod. Ahányas szintű
a roncsolásod, annak felével csökken az ellenfél vastag bőr és tüskés bőr
szakértelme a sikeres ütés után a csata időtartamára. Célszerű az elsődleges
végtagra kinöveszteni, hogy a többi végtagod ellen már ne védjenek ezek a
képességek.
210.) öregítés. Az egyik leggusztustalanabb támadási forma,
főként torzszülöttek alkalmazzák. A 11. szint előtt te sem sajátíthatod el. Minden
3 öregítés szakértelem szint után 1 év természetellenes öregedést szenved el az
áldozat. 60. ill. 80 éves kortól komoly mínuszokat kap tulajdonságaira és
képességeire a karakter, és a legöregebb galetki sem él tovább 150 évnél (hacsak
nem mágiának köszönhetően...)
Létrehozás: 2003. szeptember 14. 11:35:24 | Utolsó frissítés: 2015. május 20. 10:44:21 | Nyomtatási forma |
|