Kalandozómesterek - Bernáth Péter (Túlélők Földje)Bizonyára nem egy ember gondolt már arra, hogy vajon ki állhat az egyes erős, vagy híres kalandozók mögött. Ki lehet az a személy, aki irányítja őket? Régebben, jó pár évvel ezelőtt Treemnek volt egy rovata, melyben magukkal a kalandozókkal készített riportot. Most, a Kalandozómesterekben a másik oldalt, a játékost kérdezzük meg. Bár valószínűleg a nyilvános fórumokon, TF-találkozókon sokan megismertétek egymást, de szerintem az élenjáró, régi, híres játékosok és véleményük megismerése mindenki számára tarthat meglepetéseket. Következő interjúalanyunk, Bernáth Péter, akit sokan csak Slyként ismernek.
- Mivel foglalkozol a valós életben?
- Rendőr százados vagyok, rendszergazdai munkakörben.
- Mióta játszol a TF-en?
- 1997. augusztusa óta.
- Mennyi idő töltesz hetente a TF-fel?
- Napi egy-két órát maximum, azaz ebből következőleg átlagosan heti kb. 7-10 órát (UL-ek tervezése, az új fejlesztésekről tudható információk begyűjtögetése, haverokkal pofázás...)
- Mennyi idő ebből a fordulóírás, és mi az ami még a TF-fel kapcsolatos időtöltés nálad?
- Lásd fenn! Egyebként a válaszok: Nálam egy UL megírása kb. egy óra, ha labirintus is van benne , akkor van úgy, hogy két-három órát is elszüttyögök vele, átlagban lépek heti két-hármat. (Mondjuk ritkán is szoktam elszúrni vmit...) Egyéb időtöltés elsősorban a TF-es barátaimmal (van egy pár!) való csacsogások, néha a közös sörözések megszervezése, én szervezem az Erdők Vándorai KT évenként kétszer megrendezett nyílt találkozóját, webhyper olvasgatása (nagyon hasznos tud lenni), emellett az Erdők Vándorai KT (társ)KT vezetője is vagyok.
- Milyen karaktereid vannak, melyik közülük a kedvenced?
- 3 karakterem van: egy jó, Sylvester az elf (Erdők Vándorai KT, elf férfi), az XX. Olimpián a 7. kategóriában 2. lett. Vele szeretek a legjobban játszani, mert eléggé a TF fejlesztések elején jár, bár Zarknoddal egy kicsit le vagyok maradva - most megy csak a 138-as labiba -, de mostanában nem nagyon lépett, úgyhogy fog ez most haladni. Van egy semleges, Elanor Dor Blazeer (Kétkard Testvérisége KT, alakváltó nő). Vele kezdtem el a TF-en játszani, aztán került hozzám Sly. Nagyon szeretem ezt a karaktert, a fordulószámához képest szerintem elég erős karakter, szeretem az egyéniségét. Mióta elindult, azóta nem volt kesztyű a kezén. Ha lenne annyi lemaradása, hogy utolérhetné az élen haladókat, akkor lenne csak igazán jó vele a játék, de így is nagyon kedvelem. Ő a 350. fordulója körül jár, a 220+-on nemsokára befejezi a két gyengébb terület küldetéseit, 50. szintű. Egy gonosz, Herr Klopek (Árnymenők KT, árnymanó férfi), vele alig lépek, egyszer hozzám került ez a karakter, mert ki akartam próbálni, hogy milyen a lopás, de nem jött be igazán, valahogy nem megy az egyéniségemhez (lásd a foglalkozás rovatot), szóval ő a leglényegtelenebb. Összegzésként csak annyit, hogy Elanor és Sly között nem teszek fontossági különbséget, mindkét karakter egyformán (nagyon) fontos számomra!
- Melyik volt az első karaktered, és miért vettél át újabbakat?
- Elanorral a 0. fordulója óta én játszom, ő volt az első karakterem (Sosi barátom két karakterének frigyéből származik). Az elején Sosi barátomtól kaptam elég sok támogatást és sok tanácsot. Én nem akartam több karaktert, úgy nézett ki, hogy megmaradok "egy karakteres TF-játékosnak". Nem tudom, hogy sok ilyen van-e. Majd egyszer Sosi elhívott a Bakonyba, az Erdők Vándorai KT soros találkozójára, és annyira jól éreztem magam, hogy azt mondtam, hogy nem érdekel, hogy kicsoda-micsoda, de nekem ebben a KT-ban kell egy karakter! A négy-öt lehetőség közül azért választottam Sylvestert, mert neki akkor már volt egy olimpiai helyezése, valamint volt kb. 100 forduló lemaradása...
- Melyik faj/vallás a legjobb szerinted, és miért?
- Ha tápos szemmel nézem a dolgot, akkor valószínűleg a fajok közül talán a gnómra szavaznék, de tény az, hogy a fajok jól ki vannak egyensúlyozva a TF-en! Egyetlen olyan karakter sincs, akire azt mondhatná bárki is, hogy azért tápos, mert ... fajú! (Szimpátia sorrend az van nálam, de az szerintem nem ide tartozik...)
A vallások közül jelen pillanatban négy "tápos" vallás emelkedik ki. Tharr, mert megadja az összes harci tápot, és Martian tekercsének megszerezhetősége óta van pusztító végzete is, ami nagyon erős így. Egyetlen hátránya van, ami az összes többinek az előnye, hogy nem lehet megszerezni a Vámpírvért, ami a TF-en az egyik legnagyobb táp ma! (Nagyon zárójelben jegyzem meg, hogy az olimpián is csak emiatt lettem második, mert a későbbi győztessel vívott csatámban összesített eredmény alapján négy ÉP-vel kaptam ki, és az ellenfél gonosz lévén már az elejétől gyógyult a nekrocsókból. A többi tápos vallás három gonosz istené, mert szintén minden fontos varázslat elérhető (az óriáserő Martianból), ha a kihívástornyot nem rontják el - mint pl., ahogy én tettem -, akkor ongóliant tombolásuk is van, és van vámpírvér! (Ráadásul erkölcsi korlátai sem kell, hogy legyenek, bár szerintem a mostani TF-ben ennek egyre kevesebb a jelentősége.)
- Mit szeretsz a TF-ben a legjobban?
- A barátaimat! (Ez teljesen komoly!) A játékot is kedvelem (nyilván nem játszanék, ha nem tetszene), de elsősorban a TF által megismert, kifejezetten értelmes, normális, kicsit különleges embereket szeretem benne, akik nélkül valószínűleg már régen nem játszanék. Magában a játékban talán az a speciális izgalom tetszik a legjobban, hogy megírok egy UL-t, mondjuk véletlenül jól, akkor abból mi teljesül! (Hát nem mindig jön be!)
- Miben jobb, vagy rosszabb a TF az ŐV-nél?
- Én az ŐV-n egyetlen egyet sem léptem, de a tudásom alapján az ŐV túlságosan kiszámítható, és "kiszámítósan" is kell játszani, hogy jó legyen. Valamint az ŐV-ben nem érzek annyi ötletet, mint a TF-ben.
- Mit szeretsz inkább: felfedezni, optimalizálni, szerepjátszani...?
- Én optimalizálós ("köcsög tápolós") játékos vagyok, nem tehetek róla, már az első négy-öt UL megírásakor mondták nekem, szóval ez valahol ösztönszerűen jön! Emellett kifejezettem szeretek felfedezni, a 220+ "megnyitásakor" volt egy olyan karakterem (Sly), akit bátran elküldhettem felfedezni, lépett jó sok "táptalan" fordulót, de az vele jár, szívesen csináltam.
- Melyik volt a kedvenc történelmi eseményed?
- A toronyháború! Nem volt még egy olyan esemény, ami ennyire megmozgatta volna a játékosokat és a karaktereket egyaránt, ment a nagy szervezkedés, számolgatás, tárgyosztogatás. Jó volt!
- Mi a véleményed a KT-król és a KT-képességekről?
- Ha nem lennének KT-k, és KT képességek, akkor a TF-en sokkal kevesebben játszanának, ez azt hiszem nyilvánvaló. Sokkal színesebb így a játék, viszont egy kicsit meg is növeli az egyes karakterek közötti különbségeket (lásd pl. a mágia rúnája), azaz kissé felborítja a játékegyensúlyt. Nyilván minden KT megpróbál valami egyéniséget kihozni e képességekből, kivéve a "fulltáp" KT-kat, ahol csak a táp számít. Nekem is hiányzik egy-két képesség, de engem annyira nem hajt a versenyszellem, hogy ez zavarjon. Egyébként az a véleményem, hogy a KT-képességekre egyértelműen szükség van, de ez a TF legkiegyensúlyozatlanabb területe. (A régi - főleg az akkor még magas pontértékűre értékelt - képességek a mai játékban messze nem érnek annyit, amennyit a pontértékük takar, és azért nem minden KT tudja-tudta ezeket lecserélni, még a képességek átpontozásán is elgondolkodnék...) Nehéz ügy...
- Mi a véleményed a pszi-taumaturgia-teológiáról erősségeiről, gyengéiről, egymáshoz való viszonyáról?
- Most erről éppen nem tudok nyilatkozni, mert igen sok dolog változott a korlátozások miatt. Jelen pillanatban az ősteológia varázslatai közül is csak kevés ismert, az őstaumaturgiáról semmit sem tudok. Eddig egyértelműen a teológia volt a három "varázslati" ág közül a legerősebb, most ez változhat. Értelmes, használható varázslatok jellemzik, melyeknek egy tápolós játékos örül (pl. óriáserő, csupasz izom, pusztító végzet, istenítélet, armageddon, stb.), de vannak aranyos, ötletes varázslatok is, melyek teret engednek a szerepjátéknak (pl. varázsfesték, bűvölés, széljárás, gondolatolvasás). A taumaturgia számomra kevésbé fontosnak ítélt terület, a varázslatok közül van egy-két harcban is hasznos varázslat (jégoszlop, asylux csapda, nyilván a villám is az volt nyugaton), de többségében a harci varázslatok idejét múltak lettek. Vannak kötelező taumos varázslatok is, mint pl. az éjfattyak végzete, bár most kiderült, hogy lemennek ezek asylux csapdával is. Ilyen a tl'urlang formázás is, ami miatt személy szerint kifejezetten bosszús vagyok, mert úgy érzem - és nyilván így is van valamilyen szinten -, hogy ez csak pénzkihúzás a karakterek "zsebéből". Ezeket, ha kell, ha nem, meg kell venni, mert a játék egy adott szakaszában nem lehet nélkülük boldogulni. De összességében akkor sem "erős". A pszi szakértelemmel csak egy bajom van, hogy nagyon lassan fejleszthető, és egy-két aranyos képességtől (agyletapogatás, pszi ernyő) eltekintve használható képességek csak nagyon magas szinten vannak. Ezért keveseknek adatik meg, hogy használják is. Ráadásul az újonnan betett képességek elég macerásak, mert pénzbe is kerülnek és csak egy adott helyen tanulhatóak. A 250 feletti korlátozás szükségességét belátom, és megértem, mivel a játékegyensúly eléggé felborult a magasra elszállt teológiák miatt, valamint a játék is igencsak nehezen tervezhetővé vált - elég nehéz olyan szörnyeket tervezni, ami az élenjáróknak kihívás, de az átlag is bír vele valahogy -, a mikéntjével viszont nem értek egyet. Mivel nem is gondolkodtam ezen, ezért nincs is ötletem (se jobb, se rosszabb), de úgy érzem lehetett volna jobb megoldást találni.
- Tetszenek-e az utóbbi idők fejlesztései?
- A 220+ területek mindenképpen, a küldetések is jók voltak. A Zarknodos küldetés sor vége (140-es, 141-es labirintusok) szerintem túl erősre sikeredett, főleg a korlátozások után odaérő karaktereknek. A legújabb fejlesztésetek a 250 feletti korlátozás már annyira nem, lásd fenn. Az ehhez kapcsolódó ősteológiáról alig tudni valamit, de inkább érdekesnek nevezném, mint tápnak (egyelőre), az őstaumaturgiáról egyelőre semmit nem tudok, ezért ezt hagyjuk.
- Melyik volt ezek közül szerinted a legjobb (mondjuk az SF-től kezdve)?
- Nekem személy szerint az árnytünde küldisor tetszett a legjobban. Érdekes volt, és mindegyik labiban volt valami váratlan, nehezebben (vagy csak nagy rákészüléssel) megoldható feladat. Sly az első labirintusban kb. 6-szor járt mire meg tudta csinálni...
- Mi a véleményed a karakter átadásról/átvételről?
- Nincs vele semmi problémám, én is vettem már át karaktert, kb. az a véleményem, hogy ha egy karakter tovább akar "élni", akkor tegye, nem érdekes igazán, hogy ki játszik vele...
- Mi a véleményed a hyperről?
- A TF fordulók tervezésekor nagyon hasznos segédeszköz, ma már akkora a TF adatbázis (ismeretanyag, tárgyak száma, varázslatok száma, szörnyek száma, ezek speciális tulajdonság stb.), hogy ezt fejből szinte lehetetlen lenne tudni, márpedig egy jó UL megírásához ezeket tudni kell(ene). Tény, hogy a felfedezés örömét elveheti a játékosoktól, de aki ezt szeretné, az ne olvasson hypert! (A döntés mindenkinek a saját kezében van.)
- Mi a véleményed a tápolásról (értsd tápsorok végtelen mennyiségben pl. csatamezők, thargodan táborok stb.)?
- Nem tagadom, én is csináltam ilyent, mert volt olyan időszak (amikor fejlesztések sem nagyon voltak a TF-en), hogy nem igazán tudott mást csinálni a karakterem, és a lehető legjobb fejlődés így jött ki, szinte A és B fordulókat kell dobni, szinte hozzá sem kell nyúlni, de nem egy szórakoztató dolog. Nem mondom, hogy elítélem, mert én is tápolósan játszom, de...
- Mi a véleményed a rabszolgázásról?
- Azt viszont maximálisan elítélem! Bár a munka gyümölcse sokat segített a dolgon, azért nem oldotta meg, mert a rabszolgatartók úgyis úgy fogják gondolni, hogy "a főkarakter minden TVP-je a tápolódásra menjen el, minden mást alárakok". Nekem soha nem volt rabszolgám, nem is akarok, elítélem a karakter ilyen módon történő plusz előnyhöz juttatását.
- Mit változtatnál a TF-en?
- A KT képességeket jobban átgondolnám (bár ez már eső után köpönyeg, de azért hátha lehet még segíteni valamit). A mostani kolátozás azért komoly problémákat vet fel, ha nem zavar, akkor nem túl összeszedetten, de azért ezt megpróbálva leírnám! A fegyverszakértelem fordulónkénti növekedése már régebben korlátozva lett, most a legnagyobb erőt, ami különbséget tett a karakterek között (a teológiát, és másodsorban a taumaturgiát) is lekorlátoztátok. Ugye innentől gyakorlatilag teljesen mindegy, hogy egy karakternek 260-as vagy 480-as teológiája van, merthogy egy sebzésnyi különbséget az óriáserő most 450 teológia különbségnél ad. Kérdezem én, akkor innentől mi tesz különbséget harcban (pl. olimpián) a karakterek között? Én egyet látok, az a fordulószám, ez viszont elég gázos!
- Szerinted kik a legjobb játékosok/legerősebb karakterek a TF-en?
- Még mindig Clod Onar a legerősebb karakter, bár vannak trónkövetelők is (pl. Wart). A legjobb játékosnak érdekes módon mégsem ezen karakterek játékosait tartom (bár azért Clodhoz neki is van valami köze), hanem Nagy Zoltánt (a gyengébbek kedvéért Ci-t). Bár itt is szoros az élmezőny!
- Kikkel készítsünk még interjút?
- Én Sosit (Soós László) javasolnám, én miatta kezdtem TF-ezni, és szerintem jó fej srác!
- Van még valami, ami el szeretnél mondani?
- Hogy megtisztelt ez a felkérés, és meg is lepett! Szerintem én oktalan és jogtalan népszerűségnek örvendek csak a "TF-es társadalomban"!
Ha ez tetszett, olvasd el a következő, jellegében hasonló cikket is: Kalandozómesterek - Szirják Csaba (Túlélők Földje). Létrehozás: 2005. október 10. 13:58:50 | Utolsó frissítés: 2015. május 20. 10:44:10 | Nyomtatási forma |
|