Ködvidék lapelemzés
Megjelent a legújabb Zén kiegészítő, a Ködvidék, mely a cím által sugallt ködös kártyákon túl számos egyéb izgalmas lapot is tartalmaz. Lássuk hát az ilyenkor szokásos lapelemzést, ahol tízes skálán értékeljük a frissen érkezett lapokat.
• 10 pont - Megkerülhetetlen versenyspoiler, amely több top pakli alapja lesz
• 9 pont - Kiemelkedő lap, sok helyre befér majd, vagy győzelemesélyessé tesz egy koncepciót
• 8 pont - Nagyon jó kártya, saját paklijába kötelező darab, de más deckekben is felbukkanhat
• 7 pont - Jó papír, nem feltétlenül miatta fogunk meccseket nyerni, de még bőven használható
• 6 pont - Nem kifejezetten nagy szám, de speciális formátumokon előtérbe kerülhet
• 5 pont - Közepes lap, a saját paklijában sem fog a jobbak közé tartozni
• 4 pont - Gyenge kártya, legfeljebb drafton vagy frissen bontotton juthat komolyabb szerephez
• 3 vagy kevesebb pont - Használhatatlan lap, bizonyára csak valamilyen gonosz összeesküvés folytán mehetett át a tesztelésen
Időkiesés (8): Voltak már hasonló funkciójú lapok a HKK-ban, ez nem vitás, ám talán így is mondhatjuk azt, hogy egy hiánypótló lapról van szó, amely tipikusan olyan (nekem személy szerint ezek a kedvenceim), melyek képesek beindítani a játékosok fantáziáját. Az Időkiesés helye ugyanis egyáltalán nem egyértelmű, amit leginkább annak köszönhet, hogy rugalmasan beilleszthető többfajta koncepcióba is, legyen szó bűbájokról, Korlátozásról, Zarknod börtönéről, vagy éppen bármi másról, amire a többség jelenleg még csak nem is gondol. Óriási előnye a lapnak, hogy már kijátszásakor kilövi az egyik fázist, így fixen nem tudunk vele hátrányba kerülni, még akkor sem, ha rögtön leszedik (vagy VP-, vagy lapelőnyt termel). Két ilyennel nem tudjuk bezárni az ellenfelet, az túlságosan erős és nyilvánvaló kombó lenne, ám ez még nem jelenti azt, hogy nem érdemes más kártyák után nézni - egy Idősárkánnyal párban például már képesek pontot tenni a meccs végére. Fontos: a "visszaveszem, kiteszem újból" kombó nem működik, méghozzá az "egy játékos egyszerre csak egy Időkiesés hatása alatt lehet" kitétel miatt, ami erre is vonatkozik.
Képzelt háló (9): Az előzetesben már találkozhattatok ezzel a lappal, ezért ugyanazt nyilván felesleges lenne leírni még egyszer. Ami biztos, hogy egy nagyon erős védekező kártyáról beszélhetünk, ami gyakran még a 4 ÉP-s áldozást is meg fogja érni, éppen ezért vízió paklin kívül is látni fogjuk majd jó eséllyel. A legjobb persze társai között lesz - már csak azért is, mert egy Felszabadító lélektánccal kombózva akár be is zárhatjuk az ellenfelet (még ha nem is olyan hatékonysággal, mint a Techiánaflux-Kasztroplanáris stigma-Ősi béklyó hármassal).
Suu'zy (8): Még egy lap a múlt heti előzetesből. Hogy aztán a Timerás koncepció mennyire lesz erős a jövőben, azt egyelőre nehéz megjósolni, az azonban bizonyos, hogy mostantól Suu'zy-val fog kezdődni minden ilyen összeállítás, amely önmagában indokolja a magas pontszámot, hiszen ezen a lapon innentől aligha múlik a siker. Miután többekben is felmerült a kérdés: Suu'zy nem a szöveg alapján keres (túl sok "érmefeldobás" vagy "kockadobás" szövegű lap nincs a játékban), hanem kifejezetten az ilyen képességű lapok közül válogathatunk, saját magát tehát nem keresi.
Suu'zy csillogása (9): A játékosok hamar ráaggatták a "paraszt-Búvópatak" nevet, ami persze nem is véletlen, hiszen a Rhatt vízió legfontosabb képességét - miszerint ősmágiásan minden körben ad nekünk 1 VP-t kockázat nélkül - ő is tudja. Ettől persze még a szóban forgó ultraritka nem fog kevesebbet érni, hiszen azt a semmizhetetlenség és a laphúzás, illetve visszavétel teszi tízpontos spoilerré, a Suu'zy csillogása azonban egy korrekt, "megfizethető" alternatíva, amely ráadásul a patak mellé is gondolkodás nélkül befér. A sebzés már csak hab a tortán, hiszen a körönkénti átlagos 2 sebzés nagyon hasznos lesz egy vízió pakli számára, amin még tovább gyorsíthat, legnagyobb hatásfokkal pedig Timera (vagy extra adag mákfaktor) mellett fog dolgozni. Számítsunk rá, hogy jó ideig nem fog kikopni.
Ezüstmágusok tornya (8): Nem kizárt, hogy alulértékelem kicsit ezt a lapot, ám a mai HKK-ban nehéz elképzelni, hogy egy épület (ami nem nulláért jön, csak hogy ne példálózhassunk a Szökőkúttal) stabil versenylappá tud válni. Az Ezüstmágusok tornyának mindenesetre most minden esélye megvan erre, hiszen nem elég, hogy védekezve ingyen is ki tudjuk rakni, de még egy igen erős semlegesítés is van rajta, a kettőt ráadásul kombinálni sem lesz túlságosan nehéz. Maga a képessége pedig önmagáért beszél: sok "ütéssel nyerő" pakliból a mai napig hiányoznak a mágikus támadású lények, így amíg nem érkezik egy leszedés, addig az ellenfél kénytelen lesz nézegetni, megadva nekünk a lehetőséget a kiépülésre.
Cudar idő (8): Nagyon nehéz belőni, hogy mire lehet majd képes ez a lap, a köd pakli versenyképessége ugyanis rendkívül metagame-függő. Különösen igaz ez a Bűvös erdős változatra, ahol a legjobban szuperálhatna a Cudar idő, de máshol sem lesz gyenge kártya, maximális hangerővel üvölt ugyanis a kombólehetőségek után. Ennek megfelelően tehát ne kételkedjünk az erejében, hiszen cantripként önmagában is használható lesz, és persze nem csak saját lapjainkat fogjuk vele visszavetetgetni, hanem az ellenfél zavaró kártyáit is. Nagy érdeklődéssel várom, hogy a leleményes játékosok mit hoznak majd ki belőle, szerintem nagyon komoly potenciál van benne.
Ködkatapult (5): Permanens leszedés az ősmágiás lapok ellen? Nem lenne rossz, ha az ilyen kártyák többsége nem a kijátszáskori képessége miatt lenne hasznos (Szirén gésa, Drakolder negátor, Manifez, a negyedik stb.). Így viszont nem látom, hogy miért akarnánk annyira Ködkatapulttal játszani, a Szökőkúton kívül ugyanis nem sok olyan lap van, aminek hatékony ellenszere lehet, hiába rakhatjuk bele a Ködmangóból pottyant szörnykomponenseket.
Ködharcos (7): A harmadik kártya a múlt heti előzetesből, melynek kettős felhasználhatóságáról akkoriban más szó esett. Azért nem kap csak magasabb pontszámot, mert önmagában még nem sok mindent csinál - leszedni ritkán fogunk vele, az izmok hasznosítására pedig kell egy másik lap, plusz egy visszavetetés is. Utóbbit persze könnyen megoldja egy Molgan vagy egy Cudar idő, melyek előkeresése egy köd pakli esetében nem mondható túlságosan nagy kihívásnak, a fekete bűbájt azonban egy fokkal rugalmasabbnak tartom a Ködharcosnál. A legfőbb követős köd pakli akár ki is kapcsolhatja Homályúrral, ilyenkor saját magára pakolva is hasznosíthatjuk az izmokat, ami nagy előny.
Folytogató köd (5): Hiába lett cantrip és zanszilánk, ez a lap szerintem még mindig kevés ahhoz, hogy komolyabban építeni tudjunk rá, hiszen nyilvánvalóan meg kell tudnunk oldani a "kikerülését", máskülönben nem sokat nyerünk vele. Ahol esetleg el tudom képzelni, az A legfőbb követős köd pakli, ahol - akárcsak a Ködharcosnál - Homályúrral elvesszük a képességét, mielőtt kipakolunk, de ekkor az ellenfél is nyugodtan garázdálkodhat, másrészt nem biztos, hogy erre a "kombóra" szeretnénk pazarolni az értékes jelzőinket. A régivel ellentétben ez már a tokentermelő helyszínek (A tűz síkja, A föld síkja) ellen se jó, igaz, ez nem feltétlenül hátrány, hiszen a Ködvárossal elég szép kis antikombó lenne ebben az esetben.
Titkosírás (6): Nem hinném, hogy azért korlátoznám magam a pakli összerakásakor, hogy egy felhúzandó kártyára építsek - az efféle megoldások mellett már régen elhaladt a HKK. Ennek következtében a Titkosírásra nem fogunk paklit építeni, inkább olyan deckekbe fogjuk berakni, melyek nagyrészt 1-es lapokból állnak. Ami probléma, hogy mostanság nincs túl sok ilyen (talán a csapdás koncepció a legerősebb közülük), de összességében is túlságosan esetlegesnek érzem ahhoz, hogy beletegyek egy lapot - meg persze három slotot a deckből. Speciális keresésként még futhat esetleg némi karrierféleséget, abban több fantáziát látok.
A kommentek között ti is megoszthatjátok velünk véleményeiteket a lapok kapcsán!
Csető Zsolt
Létrehozás: 2015. január 27. 10:43:07 | Utolsó frissítés: 2015. május 20. 10:44:21 | Nyomtatási forma |
|