Ősök Városa I. szabálykönyv - 10. Hogyan kell játszani?Most már ismered a játék környezetét és néhány alaputasítást.
Már csak az van hátra, hogy megtanuld, hogyan kell mindezeket a parancsokat megírnod
nekünk. Mindig, amikor levelet kapsz tőlünk arról, hogy mi is történt a
karaktereddel, egyben küldünk egy ún. Utasítás Lapot is. Erre rá kell írnod a
saját nevedet, a karaktered hivatkozási számát, a számlaszámodat és azt, hogy
hányadik fordulónak az UL-jét küldöd. Ezek egyikét se felejtsd el, mert
különben nem tudjuk az utasításaidat betáplálni, és az UL-t kénytelenek vagyunk
visszaküldeni. Sajnos ceruzával kitöltött UL-t sem tudunk elfogadni, ezeket is
visszaküldjük.
Ezután sorban fel kell sorolnod az arra a körre szánt parancsaidat.
Minden sorban az első vonalra írd a parancs rövidítését, ezután jönnek a
paraméterek. Alább látható egy példa az UL kitöltésére. Ezt a
példát gyakran nézd meg, az első néhány UL kitöltése előtt mindenképpen.
Maximum 20 parancsot adhatsz ki. Mindig ellenőrizd le még egyszer,
hogy jól, a megadott formátumban, paraméterekkel adtad-e ki a parancsokat, és valóban
azt fogják-e csinálni, amit Te akarsz, mert a beküldött UL-en utólag már nem tudunk
változtatni.
A kitöltött lapot ezután postára adod, és cserébe mi elküldjük
az újabb levelet. Minden 7. napon beküldhetsz egy UL-t. Ez egy játékhét. Az UL-eket
egymás után tápláljuk be. Ez azt jelenti, hogy egyszerre mindig egy játékos lép,
akár egy társasjátékban.
Ha az UL a következő játékheted első napjánál korábban
érkezik, akkor csak a játékheted első napján fogjuk betáplálni. Amennyiben
kimaradsz egy körből, akkor egy játékhéten két UL-t is küldhetsz (hogy behozd a
lemaradást). Vigyázz, két forduló betáplálása között legalább 3 napnak el kell
telnie, így a második fordulót csak 3 nap múlva fogjuk postára adni.
Egy borítékban többen is küldhettek UL-t. Ha számít, hogy milyen
sorrendben tápláljuk be, akkor sorszámozzátok be őket. Ilyenkor feltétlenül egy
borítékban küldd az UL-eket, mert ha levelezőlapként érkeznek, nem tudjuk
garantálni a sorrendet. Ha az UL-ek be vannak sorszámozva, akkor egy UL-t addig nem
táplálunk be, amíg az előtte levőt nem tudtuk betáplálni. Tehát ha pl. az 1-es
sorszámúnak nincs pénz a számláján, akkor a 2-10-ig sorszámozottak sem tudnak
lépni. Éppen ezért kérjük, hogy csak akkor sorszámozd be az UL-eket, ha tényleg
összefüggnek egymással.
Az UL-en van egy Speciális Kódok mező. Ha egy plusz Utasítás Lapot
szeretnél kérni, írd be ide azt, hogy UL. (Egyet mindig automatikusan küldünk,
tehát csak akkor kérj plusz UL-t, ha elhasználtad a tartalékot.) Minden 10, külön
kért UL 5 zsetonba kerül. Ha esetleg egy Jelentkezési Lapra van szüksége egy
barátodnak, akkor írj ide JL-t. A számlaszámodat a 3. fordulótól kezdve nem
tüntetjük fel, nehogy más vissza tudjon élni vele. Ha azt szeretnéd, hogy a
számlaszámod mégis megjelenjen a forduló fejlécében, és ne csak XXXX legyen
olvasható, használd az SZL kódot. Az SZL újbóli kiadásával a számla ismét titkos
lesz.
A címváltozás rovatban, ha akarod, megadhatod a telefonszámodat és
email címedet is. Ilyenkor ezt mindenféle visszajelzés nélkül felvesszük az
adatbázisba, és ha más kalandozóval találkozol, megadjuk neki, de a te fordulód
fejlécében nem fog szerepelni.
Figyelem! Természetesen a korral haladva, az ŐV már játszható az Interneten, és
E-mailben is. Fordulóidat megkaphatod E-mailben, egy szépen szerkesztett
htm file-ban, ha megadod nekünk E-mail címedet.
Jelentkezési Lapodat és
Utasítás Lapjaidat is feladhatod az
Internetről.
Ha E-mailben szeretnél nekünk UL-t küldeni, akkor le kell töltened
honlapunkról egy UL készítő programot, és az az által generált UL-t kell
számunkra elküldened az ul@beholder.hu címre.
10.1. Ellenőrző szám
Minden igyekezetünk ellenére is előfordulnak néha hibák, pl. az
operátor elgépel egy számot. Az ilyen hibák kiküszöbölésére vezettük be az
ellenőrző számot. Használata nagyon egyszerű. Add össze az UL-en a parancsok
paramétereit. (Ne számold bele a fejlécet, mint pl. fordulószám, számlaszám, csakis
a parancsok paramétereit! TF-esek: bele kell viszont számolni még a négy és ötjegyű
számokat is.) Sokszor ez jó nagy szám lesz, úgyhogy használj számológépet, vagy
egy erre a célra készített programmal írd meg az UL-edet. (Ilyen program letölthető
a honlapunkról.) Ld. példának a fenti UL-t.
Az ellenőrző szám használata nem kötelező, azonban erősen
javallott. Fontos, hogy pontosan számold ki, mert a rossz szám csak lassítja a mi
munkánkat, inkább ellenőrizd kétszer.
Figyelem! Elgépelésre vonatkozó reklamációt csakis akkor tudunk
elfogadni, ha a reklamált UL-en helyesen kiszámolt ellenőrző szám szerepelt!
10.2. Mennyibe kerül?
Ez a szabálykönyv, és a jelentkezési lap ingyenes. Minden további kör
természetesen pénzbe kerül. A forduló árát megtalálod árlistánkban.
A játékra befizetett pénzedet zsetonok formájában, egy ún. központi
játék-számlán tartjuk nyilván. Így, ha esetleg egyszerre több karakterrel játszol,
vagy esetleg több játékunkkal, akkor mindig ugyanerről a számláról fizethetsz.
Minden levél elküldésekor a számládról levonjuk a forduló árát. Ha nincs
elegendő zseton a számládon, akkor sajnos a számítógép nem engedi az újabb
forduló betáplálását. Ezért kérünk, hogyha a számlád már kezd fogyatkozni (100
zseton alatt van) adj fel némi utánpótlást. A játék ára magában foglalja a Neked
küldött fordulók postaköltségét is.
A számlanyitás folyamata:
1) Belföldi postautalványon (rózsaszín csekk) küldj el a Beholder Kft címére
(1193, Budapest, Mikszáth Kálmán utca 12) legalább 3 fordulónyi pénzt. A csekk hátuljára
írd rá az e-mail címedet és azt, hogy "Új játékos az ŐV-n", valamint, hogy a JL-t neten szeretnéd küldeni.
2) Belföldi utalvány helyett fizethetsz banki átutalással is. Számlaszámunk: 11707024-20397441 (Beholder Kft.).
A közleményekben mindenképpen szerepeljen neved, címed, e-mail címed, és az,
hogy "Új játékos az ŐV-n", valamint, hogy a JL-t neten szeretnéd küldeni (a legkisebb összeg, amit banki átutalással fogadni tudunk, 2000 azaz kétezer Forint).
Mi az általad megadott e-mail címre megírjuk a
számlaszámodat, és a jelszavadat. Ez a számla hasonló egy bankszámlához, amikor
pénzt küldesz nekünk az ide kerül, amikor fordulót kapsz, innen vonjuk le az árát.
A számládon levő pénzből vásárolhatsz könyveket, és egyéb termékeket is.
A játékra befizetni később is ugyanezen módokon lehet,
csak a közleményekbe ne a fentieket írd, hanem
tüntesd fel a számlaszámodat. A pénz beírása
ugyanis a számlaszám alapján történik,
ezért a hiánya jelentősen lassítja a munkánkat.
Ha elfelejted a számlaszámot ráírni a csekkre,
akkor erről figyelmeztetést kapsz a következő
fordulód elején. Ha ennek ellenére a továbbiakban
sem írod rá a csekkre, akkor 1 zseton kezelési költséget
vagyunk kénytelenek felszámítani.
Ha egy csekken többen küldtök pénz, akkor mindig
részletezzétek, hogy melyik számlára hány
forint kerüljön. Kérjük, hogy mindig forintot írj,
és ne zsetont.
Lehetőség van arra, hogy egyszerre több karakterrel játsszál. Miután az
első levelet megkaptad
a jelentkezésed után, kérhetsz egy újabb JL-t,
amelyen ha akarod, újabb karaktereidet nevezheted be. Ezekért
ugyanúgy kell fizetni, mint az első karakteredért.
10.3. Alanori Krónika
Az Alanori Krónika a Beholder Kft. hivatalos kártya, fantasy és
science fiction szerepjáték magazinja. Az Ősök Városával kapcsolatos novellák
mellett megjelennek benne az ŐV játékosainak apróhirdetései, rövidebb
írásai. Sok mindent megtudhatsz arról, hogy éppen mi zajlik a játékban, és
rengeteg új információhoz juthatsz belőle. A Ősök Városán kívül rendszeresen
olvashatsz a TF-ről, a Hatalom Kártyái gyűjtögetős kártyajátékról, a Shadowrun
szerepjátékról, és ritkábban más szerep- és kártyajátékokról. Azzal, hogy
belépsz játékunkba, automatikusan megrendelője leszel az újságnak, minden
hónapban kedvezményes áron, a fordulóddal együtt elküldjük neked. A magazint
újságosnál nem lehet megkapni, csak szerepjátékokkal, kártyával foglalkozó boltokban, de ott többe kerül.
Ha az Ősök Városát az interneten játszod, nem küldünk neked Alanori Krónikát,
csak abban az esetben, ha ezt külön kéred.
10.4. Mit tegyek, ha valami különleges problémám van?
Ha valami problémád van, akkor próbáld meg tömören megfogalmazni,
és a lényeget megírni. Minden esetben szerepeljen a reklamáló levélben a karakter-
és számlaszámod, valamint a fordulószámok is. Az olyan reklamációkkal nem tudunk
sokat kezdeni, hogy A múltkor elírtátok az egyik karakterem fordulóját.
Javítsátok ki!". Lehetőleg kerüljétek az olyan kifejezéseket, hogy
utolsó fordulóm, barátom karaktere. Ehelyett inkább írd azt,
hogy 12. fordulóm, 9001-es karakter. Sokszor ilyen apróságok
miatt nem tudunk hibákat kijavítani, és vagyunk kénytelenek levelezgetni a
reklamálóval. (Ami neki is, nekünk is idő- és pénzpocsékolás.) Ha valamiért nem
lehet azonnal elintézni a problémádat, és megkérünk, hogy küldj be bizonyos
dolgokat, akkor FONTOS, hogy a második leveledben ne csak annyi álljon, hogy pl.
itt van a 11. fordulóm fejléce, mert nem biztos, hogy a játékvezető
ebből emlékezni fog a problémádra. Ezért ilyen esetekben kérjük, hogy pár szóban
ismét foglald össze a probléma lényegét, hogy képben legyen a Játékvezető.
10.5. Mi a teendő, ha nem érkezett meg a pénzem a számlámra?
Először is győződj meg róla, hogy léptél-e már azóta, hogy a
pénzednek meg kellett érkeznie. Mert pl. ha egy napon adod fel az UL-t és a pénzt is,
akkor könnyen előfordulhat, hogy az UL hamarabb kerül betáplálásra, mint ahogy a
pénz megérkezik. Ilyenkor csak következő fordulódban kapod meg az értesítést a
pénz jóváírásáról.
Ha az első lépés OK., akkor küldd be a feladószelvényt (amit
természetesen visszaküldünk), vagy a fénymásolatát, hogy utána tudjunk nézni,
nálunk történt-e valami tévedés, vagy a posta keverte el a pénzt. Ha a posta a
ludas, akkor a feladószelvénnyel tudsz reklamálni (a feladást követő 30. nap után
lehet csak reklamálni).
Kérjük, hogy feladószelvényt csak akkor küldjél be, ha valami
probléma van, és ilyenkor természetesen írd is meg, hogy mi a gond. Pusztán
befizetési igazolásként soha ne küldd be a feladószelvényt, zsetonokat ugyanis csak
a megérkezett pénz után írunk be. Az így beküldött szelvényeket sem megőrizni,
sem visszaküldeni nem tudjuk.
10.6. Mit tegyek, ha elírtátok a fordulómat?
A) Ha táplálási hiba volt, akkor küldd vissza a fordulót,
bejelölve, hogy melyik parancsot rontottuk el. Küldj egy helyesen kitöltött UL-t is.
Mi minden betáplált UL-t megőrzünk, és ilyenkor vissza is keressük, hogy valóban mi
hibáztunk-e? Ha igen, akkor természetesen javítjuk a hibát.
B) Ha úgy gondolod, hogy valami programhiba történt, akkor is küldd
vissza a TELJES fordulódat (vagy fordulóidat, ha több karaktert is érint a dolog),
hogy meg tudjuk vizsgálni a dolgot. (Ha e-mailben játszol, akkor a fordulót nem kell
visszaküldened!)
A hiba kijavítása nem biztos, hogy azt jelenti, hogy a fordulódat
újratápláljuk. (Ez nem a kérésedtől, hanem a játékvezető döntésétől függ.)
FONTOS, hogy csak a legutolsó fordulódnál van lehetőség az
újratáplálásra. Többek között ezért sem érdemes ugyanazzal a karakterrel többet
lépni egyszerre.
Bármilyen javítás csak akkor lehetséges, ha a hibát mi okoztuk. Ha
az UL helyesen lett betáplálva, és nem volt programhiba sem, akkor nincs
lehetőségünk a javításra.
Ha a karakternek további fordulókat is küldesz, akkor feltétlenül
írd le, hogy mi legyen velük abban az esetben, ha a kért javítást nem végezzük el.
Az operátor sokszor megpróbálja kijavítani a hibásan kitöltött
UL-t (ha biztos benne, hogy mit akartál valóban csinálni), de nem feladata értelmezni
az UL-en lévő parancsokat. Tehát ha egy értelmetlen parancsot írsz az UL-re, és az
betáplálásra kerül, akkor nincs helye a reklamációnak.
10.7. Mit tegyek, ha nem kaptam meg időben a fordulómat?
Ha nem kaptad meg időben a fordulódat, akkor először is
ellenőrizd, hogy van-e elég zseton a számládon. Ha nincs, küldj, és minden OK.
Ha van, akkor is VÁRJ KÉT HETET, a várható táplálási időponthoz
képest. Ha ez is eltelt, és még nem kaptad meg, akkor küldd el még egyszer a
kérdéses forduló UL-jét a következő üzenettel: Ez az X. fordulóm UL-je, amit
egyszer már elküldtem. A fordulót még ma sem kaptam meg: <dátum>. A címem:
xxx. Kérem intézkedjetek."
Semmiképpen ne küldd el úgy még egyszer az UL-t, hogy nem írod rá
ezt a mondatot, mert ez mindféle problémákat eredményezhet.
Ha a reklamált fordulót egyszer már betápláltuk, akkor 10
zsetonért (e-mailben 3 zsetonért) újra elküldjük.
A dátum igen fontos része a reklamációnak, mert sokszor előfordul,
hogy a posta lassan hozta az UL-t, mi csak akkor tudtuk betáplálni a fordulódat amikor
te már a reklamáló levelet írod.
Ha a meg nem érkezett fordulón CÍMVÁLTOZÁS is volt, akkor azt
feltétlenül írd le még egyszer.
Ha pénzt adtál fel a fordulóval együtt, akkor a feladószelvényt
is mellékeld a reklamáló levélhez, mert lehet, hogy a fordulód megérkezett, csak a
pénzzel van probléma.
Az elveszésnél egyébként gyakori ok lehet, hogy valaki emeletes
házban lakik, és a JL-en a jelentkezésnél nem adta meg az emeletet és az ajtót. Arra
is ügyelj, hogy a neved kint legyen a levélszekrényen, mert ha ott teljesen más név
olvasható, mint a borítékon, előfordulhat, hogy a postás a levelet nem kézbesíti
ill. visszaküldi.
FONTOS, hogy akkor is küldd el a kérdéses forduló UL-jét, ha
valamiért úgy gondolod, hogy az UL-ed már be lett táplálva, azután veszett el a
postán.
FIGYELEM! CSAK A LEGUTOLSÓ 3 FORDULÓDAT TUDJUK ÚJRA ELKÜLDENI!!!
10.8. Mire kell ügyelni címváltozás esetén?
Ha változik a címed, akkor ne feledkezz meg az IRÁNYÍTÓSZÁMRÓL!
Figyelj arra, hogy az új címen biztos megtaláljon a postás. Gyakran előfordul, hogy
címzett ismeretlen jelzéssel jönnek vissza az új címről a fordulók, főleg a nyári
szünet idején. Ha emeletes házban laksz, akkor mindenképpen írd meg az emeletet és
az ajtószámot is, mert nem biztos, hogy a postás végignézi az összes postaládát.
Ha nem szerepel a neved a postaládán, (mert pl. a haverodnál nyaralsz két hétig),
akkor fontos, hogy a címhez írd oda azt a nevet is, amit megtalálhat a postás. Pl.
Nagy István címén Kovács Pál részére.
Egy számlaszámhoz egy cím tartozik, ezért nem szükséges minden
karakterednél megadni a címváltozást. Ugyanezért nem áll módunkban az azonos
számlán levő karakterek fordulóit különböző címre küldeni.
10.9. Belföldi postautalvány kitöltése
A következő ábrákon bemutatjuk, hogyan kell
kitölteni a befizetési csekket.
Fontos:
- Csak azokat a részeket töltsd ki, amiket mi is kitöltöttünk
a mintán.
- A feladó neve helyére mindig a saját neved és
címed írd, NE a Beholder Kft-ét!
- Az összeg jól olvasható legyen!
- A "Közlemények" rovatban csak a SZÁMLAszámod,
és befizetett összeg szerepeljen, forintban (de
az mindig)! Ne írd oda a karakterszámodat vagy a zsetonok
számát!
10.10. Számlaszám és karakterszám
Sok problémát okoz, hogy többen nem értik pontosan a számlaszám
és a karakterszám fogalmát, a következőkben megpróbáljuk elmagyarázni.
A SZÁMLASZÁM a játékos (azaz a Te) azonosító számod, olyasmi
mint a személyi szám. Számlaszáma mindenkinek csak egy van, és az sohasem változik
meg. Tehát ha már régebben játszottál, abbahagytad, és újra kezded, akkor ismét a
régi számlaszámodat kapod meg. A számlát (számlaszámot) nem lehet átadni, és nem
lehetséges az sem, hogy két embernek azonos legyen a számlaszáma. A számlaszámhoz
kapcsolódik minden olyan dolog, ami veled, a játékossal (nem pedig a karaktereddel)
kapcsolatos: a lakcímed, telefonszámod, a befizetett pénzek, és az, hogy rendeltél-e
Alanori Krónikát. Ha több játékunkkal is játszol, akkor a számlaszámod
mindegyiknél ugyanaz!
A KARAKTERSZÁM az általad irányított karakter azonosítója. Olyan
mint mondjuk egy autó rendszáma. Egy embernek lehet több autója (amelyeknek persze
különböző a rendszámuk; de ettől a tulajdonosnak még nem változik meg a személyi
száma). A játék nyelvére lefordítva: egy játékosnak lehet több karaktere, azaz egy
számlaszámhoz tartozhat több karakterszám. A karakterszámhoz azok a dolgok
kapcsolódnak, amelyek egy-egy karakterhez tartoznak: az adott kalandozó tulajdonságai,
tárgyai és minden más jellemzője, ezenkívül az, hogy hányadik fordulója
következik, mikor lépett utoljára stb.
Reméljük, hogy ebből a magyarázatból egy kicsit jobban érthető
lett a dolog.
10.11. Üzenetek
Játékunk egyik egyedülálló lehetősége, hogy a játékosok
üzeneteket küldhetnek rajtunk keresztül is, nem csak levélben, postán. Persze ez igen
lassú folyamat, előfordulhat, hogy a másik csak 15 nap múlva kapja meg az üzenetet,
ezért javasoljuk inkább a postai üzenetváltást, hacsak nincs a másik címe
titkosítva. A rajtunk keresztül továbbított levelek közül is csak azokat tudjuk
továbbítani, amelyek megfelelnek az alábbi követelményeknek:
1. Egy darab A4-es méretű lap. (Nem kemény karton, nem összecsatolt
lapok, nem apró fecnik.)
2. A bal felső sarokban van a feladó karakterének a sorszáma.
3. A jobb felső sarokban a címzett karakterének sorszáma, mellette
(előtte, alatta) a ŐV felirat.
4. Egy UL-lel maximum 3 üzenetet küldhetsz, egy embernek legfeljebb
egyet. Háromnál több üzenet esetén minden további három üzenetért egy zseton
kezelési költséget számítunk fel.
Azokat az üzeneteket, amelyek nem felelnek meg az 1-3.
követelményeknek, nem továbbítjuk, és erről semmilyen külön figyelmeztetést nem
küldünk.
10.12. A játékkal kapcsolatban feltehető kérdések
Ha bármilyen kérdésed van a játékkal kapcsolatban, valamit nem
értesz, elégedetlen vagy valamivel, vagy segítséget szeretnél kérni, fordulj
nyugodtan a Játékvezetőhöz. Kérdésedet próbáld röviden, tömören, érthetően
feltenni, az UL hátulján. Könnyen lehet, hogy olyan kérdést teszel fel, amelyre a
Játékvezető nem tud vagy nem akar válaszolni. A további problémák elkerülése
végett kérjük, ha bármilyen kérdésed van, a következő formában tedd fel:
1. A kérdést az UL hátuljára írd, ne külön cetlire, és ne
külön levélben.
2. A Spec. Kódok rovatba írd azt, hogy ÜZ, felhívva a
játékvezető illetve az operátor figyelmét a túloldal üzenetére.
Ha ennek ellenére sem kaptál választ, annak a következő okai
lehetnek:
1. A választ megtalálod, ha tüzetesen átolvasod a szabálykönyvet.
Mielőtt bármilyen kérdést felteszel, nem árt, ha mindig megnézed a szabálykönyvet,
lehet, hogy benne van a válasz.
2. A játékvezető úgy ítéli meg, hogy ezt az információt a
karakterednek még nem kell tudnia (tehát vagy néhány vagy jónéhány fordulón belül
úgyis meg fogja tudni).
3. A kérdéseddel egy olyan tevékenységet akarsz végrehajtani,
amire nem találtál a szabálykönyvben parancsot. Az ilyeneket figyelmen kívül kell
hagynunk. Csak azokat a parancsokat tudjuk betáplálni, amelyeket a megadott
formátumban, rövidítésekkel, paraméterekkel írtál le. Ha valami olyasmit akarsz
csinálni, amire nem találsz parancsot, akkor azt sajnos (a karaktered jelenlegi
állapotában) nem lehet megcsinálni, hiába írod le szövegesen.
4. Olyan dolgot kérdezel, amelyet a kalandozód sem tudhatna.
5. Új parancsok, módosítások bevezetését kéred. Mindennek, ami
úgy van most, ahogyan, megvan a jó oka, hogy miért olyan. Mindenkinek minden alkalommal
el lehetne magyarázni, hogy ez meg az miért így vagy úgy van, de erre idővel te is
rá fogsz jönni.
6. Egy hibára hívod fel a figyelmünket, a.) amely valójában nem
hiba, csak félreértettél valamit, b.) már folyamatban van a korrigálása.
Ha úgy érzed, hogy a fenti kategóriák egyikébe sem tartozott a
kérdésed, és mégsem kaptál rá választ, elképzelhető, hogy a játékvezető
elfelejtett valami miatt válaszolni. Ilyen esetben a következő UL-eden ismételd meg a
kérdést. Ha újból nem kapsz választ, akkor a játékvezető úgy ítélte meg, hogy
mégiscsak a nem megválaszolható kategóriába tartozik a kérdés. Nemcsak a
játékvezető, hanem más játékosok is kiváló információforrást jelentenek,
érdemes hozzájuk is fordulni kérdéseiddel.
Létrehozás: 2003. szeptember 14. 11:35:06 | Utolsó frissítés: 2023. január 24. 14:30:26 | Nyomtatási forma |
|